Data News verzamelde 40 'controversiële' stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: 'De tijd van Androids bijna-monopolie is voorbij'

Wanneer u naar de verkoop kijkt, denk u meteen: Android is duidelijk een blijver. Volgens marktstudiebureau International Data Corporation (IDC) zal het marktaandeel van Android de komende jaren nog (lichtjes) groeien, van iets meer dan 85 procent aan het begin van dit jaar naar een prognose van 87 procent in 2023. Apple's iOS staat in dezelfde data op 13,3 procent, en dreigt volgens IDC de komende jaren vlak te blijven. Het marktaandeel van andere besturingssystemen is zo laag dat het in de IDC-cijfers naar onderen wordt afgerond. Vrij diep naar onderen zelfs: er staat 0,0% in de Excel-sheet.

De tijd van Androids hegemonie over de smartphonemarkt is dus nog niet meteen voorbij. Het enthousiasme over het besturingssysteem is zelfs nog aan het toenemen. "De gemiddelde verkoopprijs van Androidtoestellen zit in stijgende lijn", zegt IDC-analist Ramon Llamas van IDC. "Dat is een teken dat fabrikanten hun gebruikersbasis stilaan naar de duurdere toestellen duwen. Een belangrijke motor achter die beweging is de constante lancering van nieuwe vormfactoren, schermgroottes, features en merken."

Maar die prognoses kunnen ernaast zitten: ze gaan over een horizon van vijf jaar, en op die tijd kunnen er cruciale dingen veranderen. Stel bijvoorbeeld dat slimme wearables de komende jaren een doorstoot maken: de marktverdeling is daar niet zo zonneklaar als bij telefoons. Vanzelfsprekend heeft Google zijn eigen Android- variant voor wearables met Android Wear, maar Samsung heeft - met Tizen - zijn eigen concurrent, en Apple (met zijn eigen WatchOS) is op dit moment marktleider onder smart watches.

Er dreigt echter ook een knuppel in het hoenderhok te worden gegooid op de smartphonemarkt, en wel door de Chinese fabrikant Huawei, die - noodgedwongen - naar alternatieven aan het zoeken is voor Android. Van de Amerikaanse overheid mogen Amerikaanse bedrijven - zoals Android-moeder Google - geen handelsbanden meer aanhouden met Huawei. Dat betekent dat op de Mate 30, Huawei's nieuwe smartphone, wel Android staat (een open source-versie van het systeem), maar geen Google-diensten en -apps. Achter de schermen geeft Huawei aan dat het aan een eigen besturingssysteem bezig is, met duizenden ontwikkelaars die er al apps voor willen maken. "We blijven geloven in Android: het geeft een continuïteit in gebruik dat veel gebruikers verkiezen", zegt Walter Ji, Europees directeur van de afdeling consumentenproducten bij Huawei. "Maar we hebben, door de omstandigheden, ook een plan B nodig. "

Ji durfde niet speculeren op wat de impact van dat tweede zou zijn op de toekomstige stand van de smartphonemarkt, maar als wij ons daar wel even aan wagen: volgens marktstudiegegevens van Gartner is Huawei momenteel de tweede grootste speler op de markt, met 15 procent marktaandeel. Als zij - van moetens - hun eigen besturingssysteem lanceren, haalt dat meteen ook een flinke hap uit de marktpositie van Android.