Data News verzamelde 40 'controversiële' stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: 'Binnen 10 jaar rijden er meer zelfrijdende dan klassieke wagens'
...

"We zijn nog een eind verwijderd van honderd procent autonome wagens, maar het onderzoek is in volle gang: elk van onze testvoertuigen genereert dagelijks al vier terabyte aan gegevens. Die data worden samengevoegd met virtuele proefritten, " zegt Jeroen Lissens, woordvoerder van BMW Group Belux. BMW zal in 2021 met de BMW iNEXT zijn eerste voertuig commercialiseren met gedeeltelijk autonome capaciteiten: "In eerste instantie hoef je dan niet meer op te letten op 'gemakkelijke trajecten', zoals de autostrade. De overgang naar een honderd procent autonome wagen vraagt niet alleen veel bijkomende R&D van autoconstructeurs, er zijn ook veel extra infrastructuurinvesteringen noodzakelijk. Wij zien een landelijke 5G-dekking bijvoorbeeld als basisvoorwaarde om continu de nodige hd-navigatie-informatie binnen kunnen te halen." Volgens Lissens zal de autonome wagen binnen tien jaar niettemin ruim beschikbaar zijn, en in sommige landen, regio's of steden misschien zelfs al populairder zijn dan de klassieke auto. "Tijd winnen wordt in de toekomst een van de grootste unique selling propositions. Dat gezegd zijnde: onze wagens zullen ook in een zelfrijdende toekomst altijd over een stuur beschikken, want ook dan zal het nog leuk zijn om zelf met een BMW te rijden." De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer houdt zich in ons land bezig met het voorbereiden, uitvoeren en ondersteunen van het mobiliteits- en vervoerbeleid. Daarbij gaat onder meer aandacht uit naar het evenwicht tussen economische ontwikkeling, veiligheid, leefmilieu, sociale belangen en de integratie van de verschillende transportmodi. Volgens woordvoerder Sven Heyndrickx is het belangrijk een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten zelfrijdende auto's : "Ook vandaag de dag zijn er al heel wat wagens op de baan met allerlei rij-ondersteunende functies", stelt hij. "Denk daarbij aan voertuigen met opties als adaptive cruise control (waarbij de auto automatisch de snelheid aanpast aan die van het voorliggende voertuig), lane assist (waarbij de wagen actief dan wel passief - via een signaal aan de bestuurder - 'binnen de lijnen' blijft), voetgangersdetectie en verkeersborddetectie." "Maar als je het hebt over honderd procent autonoom rijdende wagens, dat is nog niet voor morgen. Dat heeft niet alleen te maken met de voertuigen zelf, maar evenzeer met de benodigde aanpassingen aan de infrastructuur van het wegennet. Op dit moment ben ik daarom geneigd om te zeggen: nee, dat gaat niet lukken. Aan de andere kant: in tien jaar kan er natuurlijk nog ontzettend veel veranderen..." "Tal van veiligheidsnufjes helpen auto's om binnen de lijntjes te kleuren (lees: binnen hun rijstrook te blijven), laten hen automatisch stoppen voor 'uit het niets' opduikende voetgangers en herten, en maken onzichtbare gevaren zichtbaar; dit bestaat allemaal al. Het werkt ook behoorlijk goed en heeft ongetwijfeld al heel wat mensenlevens gered. Leve de vooruitgang!", aldus Alain Devos, hoofdredacteur van het magazine AutoWereld. "Het is natuurlijk ook leuk voor het comfort als auto's het vervelende filerijden deels overnemen en zonder tussenkomst van de bestuurder de - ik zeg maar wat - bocht van Vorst op de Brusselse Ring kunnen nemen. Maar een auto die je kind van tien naar de voetbaltraining voert zonder dat je zelf mee hoeft te gaan, dat blijft nog wel eventjes sciencefiction." "Alles gaat namelijk weleens stuk", stelt Devos. "Als je tv het laat afweten, dan vloek je even en koop je de dag erop een nieuwe. Idem met een wasmachine of ander apparaat. Maar van zo'n moderne Peugeot, Volvo of Tesla verwachten we toch wat meer garanties en veiligheid, zeker wanneer 'de kleine' aan boord is." "Natuurlijk, er zijn al experimentele auto's die autonoom een berg met veel bochten op en af rijden. Maar om deze technologie altijd en overal beschikbaar te maken? Wie gaat daar de nodige investeringen voor doen? Wie zorgt voor de broodnodige aanpassingen aan onze wegenstructuur? En vooral: wie durft erop te vertrouwen dat het systeem honderd procent onfeilbaar is als je kind erbij betrokken is?"