Studente wordt voor één dag CEO bij Google

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Emma Declercq, masterstudente aan de Solvay Brussels School, kreeg onlangs de kans om voor één dag mee aan de top van Google België te staan: ‘Ongelofelijk hoeveel energie een CEO continu moet opbrengen.’

Hoe zou het zijn om aan de top van een bedrijf te staan? Een vraag die veel ambitieuze studenten zich stellen. Odgers Berndtson, een bureau gespecialiseerd in executive search, zorgt er voor dat alvast enkele studenten de antwoorden op die vraag krijgen door hen een dag mee te laten lopen met de CEO van een groot bedrijf. Het was al de vijfde keer dat ‘CEO for a Day’ plaatsvond. Wij legden ons oor te luisteren bij Emma Declercq, masterstudente aan de Solvay Brussels School, die voor één dag meedraaide aan de top van Google België, naast CEO Thierry Geerts. “Ik had al eens een presentatie van Thierry Geerts bijgewoond, en vond dat heel inspirerend. Mijn keuze voor Google was dus snel gemaakt”, steekt Emma Declercq van wal.

Veel studenten durven niet solliciteren bij Google en dat is compleet onterecht

En hoe haar dag verlopen is? “Heel erg intens. De dag was gevuld met onder meer twee boekpresentaties door Thierry Geerts en interne meetings. De dag begon ook al heel vroeg, om 8 uur, en eindigde laat, om 21 uur. Het is geweldig om te zien hoe Thierry er toch in slaagt om de nodige energie te blijven opbrengen. Ik voelde hoe gepassioneerd hij is over zijn werk en zijn boek (‘Digitalis: hoe we onze wereld kunnen heruitvinden‘, nvdr.) en hoe hij gedreven is om zijn boodschap over te brengen”, vertelt Emma. “Helaas geen uitzondering zo’n lange werkdagen, het hoort er bij”, vult Thierry Geerts aan. “Maar ik kijk er ook niet tegen op, wel integendeel. Ik haal er energie uit als ik bijvoorbeeld een lezing geef. Het doet deugd om achteraf van mensen te horen dat ze er iets aan gehad hebben.”

Uit de ivoren toren

Voor Geerts was het de tweede keer dat hij deelnam aan het project. “Ik zie het onder meer als een manier om de connectie te bewaren met wat er leeft bij de jongere generatie. Als CEO is dat altijd een risico: overal waar je komt zit je bij wijze van spreken in de VIP-stoel. Voor je het weet zit je in een ivoren toren en dat is niet gezond.”

“Een tweede belangrijke aspect is dat we met Google meer moeten evangeliseren wat we precies doen. Nog te veel studenten denken ze dat bij ons niet aan de slag kunnen omdat we zo’n groot bedrijf zijn. Ik hoop dat ik heb kunnen tonen dat die vrees onterecht is en dat ze geen schrik moeten hebben om ook bij ons te solliciteren. Misschien wordt Emma wel een ambassador van Google in haar eigen kennissenkring?”, lacht Geerts.

“Het meest interessante voor mij is dat ik inzicht kreeg in zijn leiderschapsstijl en kon zien hoe het is aan de top. De belangrijkste les die ik geleerd heb? Wel, dat leiding geven niet draait om het nastreven van perfectie. Het gaat om passie hebben, een duidelijke visie uitstralen, dat overbrengen en mensen doen excelleren in hun job”, aldus Emma.

Of de job van een CEO nu ‘anders’ is dan ze altijd dacht, willen we toch graag nog weten. “Het is zeker minder glamoureus dan ik dacht”, lacht Emma Declercq. “Als gezicht van Google in ons land krijgt hij ook veel kritiek voorgeschoteld. Ik moet zeggen dat ik zijn geduld bewonder om keer op keer alles uit te leggen of te weerleggen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content