Data News verzamelde 40 'controversiële' stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: 'Binnenkort is er geen nood meer aan een CIO'
...

"Ik ben zelf een illustratie van de stelling", zegt Kalman Tiboldi, CEO bij GEM One, een nieuw bedrijf dat is ontstaan uit de IT-afdeling van TVH. "Het traject dat ik aflegde, geeft goed de evolutie van de rol van IT weer. Ik ben begonnen als IT-manager, was daarna CIO, chief business innovation officer, en nu CEO." GEM One is een bedrijf dat digitale competenties verkoopt, niet alleen als dienstenleverancier voor TVH, maar ook voor andere bedrijven. "Vroeger was IT een ondersteunende dienst, gericht op onder meer administratieve vereenvoudiging", vervolgt Kalman Tiboldi. "Vandaag zien we hoe de digitale transformatie de hele organisatie en cultuur van een bedrijf verandert, aangedreven door technologie. Was IT vroeger top-down, dan gebeurt de huidige evolutie bottom-up. Dat kun je inderdaad niet langer als een aparte afdeling zien. Het gaat om de hele organisatie." Net omdat het om zo'n diepe verandering in de structuur en strategie van een bedrijf gaat, speelt de CEO de hoofdrol. "We spreken hier over een transformatie die ver voorbij de grenzen van de klassieke IT reikt. De CEO drijft het geheel aan. De CIO moet zijn pet van techneut afzetten. De CIO moet bovenal creatief zijn: met de juiste componenten een puzzel leggen die de klant uiteindelijk waarde bezorgt." "De rol van de CIO verdwijnt niet, maar evolueert wel", zegt Luc Hendrikx, CEO bij CIONET, een netwerk met zevenduizend aangesloten CIO's in Europa en Latijns-Amerika. "De CIO schuift meer en meer op in de richting van een strategische functie. " Hendrikx ziet daarin het bewijs van de trend waarbij IT en technologie almaar duidelijker een onderdeel vormen van de kernactiviteiten van een onderneming. Vandaag is de CIO een krachtige functie op C-niveau. "De CIO zoekt mee naar nieuwe kansen voor het bedrijf, uiteraard met technologie als uitgangspunt." De focus van de CIO ligt op bedrijfsmodellen die zogenaamd digitally enabled zijn. "Dat is een groot verschil met tien jaar geleden", stelt Luc Hendrikx. "Toen moest de CIO in de eerste plaats op zoek naar kostenbesparingen en meer efficiëntie. Die opdracht blijft uiteraard aan de orde, alleen maak je er als CIO niet langer het verschil mee." En wat met bedrijven die naast de CIO een chief digital officer neerzetten? "Dat heeft niet bepaald tot een trendbreuk geleid", vindt hij. "Het idee was een tweedeling te hanteren: met de snelle, nieuwe IT bij de CDO en de klassieke operationele IT bij de CIO. Daar komen bedrijven nu toch van terug, met één persoon aan het hoofd van IT: de CIO."