Data News verzamelde 40 'controversiële' stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: ''De smartphone wordt vervangen door smartwear'
...

Er zit groei in wearables, zegt marktstudiebureau Gartner. Eind dit jaar zullen er 225 miljoen van die toestellen over 's werelds toonbanken glijden, met naast dingen die we aan onze pols dragen (137 miljoen stuks) ook slimme kledij (zo'n 7 miljoen stuks al - merken als Levi's en Tommy Hilfiger hebben een eerste aanzet gegeven, onder meer met locatietrackers in kleren), en head-mounted displays (35 miljoen toestellen dit jaar, voorlopig vooral in een B2B-setting). Tegen 2022, denkt Gartner, moet dat totale aantal meer dan verdubbeld zijn naar 453 miljoen stuks. Met dat in het achterhoofd kan u zich afvragen of al die dingen samen binnenkort de smartphone zullen vervangen. "Dat zal nog niet zo gauw gebeuren", zegt Peter Vermeulen, directeur van het Nederlandse marktstudiebureau Pb7 Research. "De smartphone geeft een audiovisuele prikkel die de wearables van het moment niet kunnen evenaren: ze zijn eerder een verlengstuk van onze smartphone, geen vervanger ervoor. Wel zie ik dat voice-enabled diensten stilaan ons smartphonegebruik kunnen terugdringen: wanneer ze technologisch nog wat verbeteren, zullen we stilaan op een andere manier met onze omgeving beginnen om te gaan dankzij hen." Slimme assistenten, zoals Apple's Siri, Google's Assistant en Amazons Alexa, hebben nog een hoop te leren. "Ik gebruik het voorlopig alleen om de radio aan te zetten", zegt innovatiespecialist Bert Van Wassenhove. Maar de slimme assistenten nemen wel al heel wat oppervlakte in ons leven in. In onze wagen, bijvoorbeeld: Alexa en Google Assistant reizen in principe al mee in de boordsystemen van wagens van merken als Seat, BMW, Ford en Toyota, en een nieuwe generatie draadloze oortelefoons - ze worden al weleens hearables genoemd - geeft stilaan toegang tot de AI-diensten van de techgiganten. Niet voor niets voorspelt Gartner dat die hearables tegen 2022 het grootste wearable-segment worden, met 158 miljoen verkochte producten tegen dan. Voeg dat samen, en u krijgt stilaan iets wat men tegenwoordig ubiquitous computing pleegt te noemen: computertechnologie die alomtegenwoordig is. "Dat is in volle ontwikkeling", zegt Van Wassenhove. "Ik zie de komende vijf jaar niets gebeuren met de alomtegenwoordigheid van de smartphone. Maar daarna? Als je al kijkt naar wat Apple CarPlay kan: het is niet moeilijk meer om je voor te stellen dat de smartphone die naar het scherm van de wagen wordt getransporteerd gewoon in de cloud zit. En dezelfde content je volgt naar verscheidene fysieke schermen. Misschien blijven we ook dan nog een soort smartphones kopen: handig voor op de trein bijvoorbeeld. Maar ze zullen dan wellicht een scherm zijn, een van vele. Niet meer het scherm."