Data News verzamelde 40 'controversiële' stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: 'Mixed reality zal nooit mainstream worden'.

Bram Van Oost, Marketingmanager Poppr: Oneens

Bram Van Oost, marketingmanager bij Poppr, gespecialiseerd in toepassingen rond VR, AR, 360° en 3D, laat er geen twijfel over bestaan. "Mixed reality groeit uit tot de volgende versie van de realiteit. In MR kunnen en zullen er een virtueel oneindig aantal realiteiten naast, onder, boven of tussen elkaar bestaan, aangezien er geen fysieke beperkingen zijn. Kledij kiezen? MR projecteert ze op een catwalk voor je neus of rechtstreeks op je lichaam, gedetailleerd en met beweging. Een auto kopen? Die bekijk, configureer en bestel je vooraf in je woonkamer. Reclame projecteer je dan weer op elke virtuele gevel, of boven een stad, op het formaat van een Imperial Star Destroyer."

Gartner becijferde dat tegen 2020 honderd miljoen consumenten mixed reality voor hun winkelbeleving toepassen. "Een vrij optimistische inschatting", meent Van Oost. "Maar de trend is duidelijk. Veel kleine en grote bedrijven rijven indrukwekkende investeringsbedragen binnen en ontwikkelen aan een razend tempo, vooraleer giganten als Apple, Google en Facebook ze opkopen. Die pompen miljarden dollars in onderzoek en ontwikkeling om MR-toepassingen als eerste te vermarkten en schaalvoordeel te genereren."

" The platform always wins", luidt het devies van Bram Van Oost. "Wie controle heeft over de onderliggende infrastructuur van de nieuwe realiteiten, heeft controle over enkele nieuwe versies van ons leven." Dat brengt ook bezorgdheid rond privacy met zich mee. "Want wat als ieder van ons rondloopt met een camera, microfoon en eye tracker op het hoofd en op die manier informatie deelt met bedrijven die daar voordeel uit willen halen?"

Bernard François, oprichter van PreviewLabs: Gematigd oneens

Bernard François is oprichter van PreviewLabs, een bedrijf dat prototypes ontwikkelt met gametechnologie. Hij stelt vast dat mixed reality aan belang wint. "Almaar meer organisaties gaan na wat de technologie voor hen kan betekenen. Hoewel het moeilijk valt in te schatten hoe en wanneer MR helemaal ingeburgerd raakt, zie ik er een beloftevolle toekomst voor weggelegd. De interesse om de werkelijkheid weer te geven en die een extra laag te bezorgen, is er altijd al geweest: van schilderkunst, over fotografie tot gaming."

Naast toepassingen in games en andere ontspanningsvormen ziet François heel wat MR-applicaties die het leven net iets eenvoudiger maken. "Het lijkt me bijvoorbeeld waardevol wanneer je via MR rij-instructies op de weg weergeeft." De resolutie, de soms beperkte kijkhoek en hoge kostprijs beschouwt de ondernemer vandaag nog als een beperking.

Volgens Graham Wheeler, general manager bij HTC Europe, beginnen we nu pas het volledige potentieel van MR te ontdekken. "Van gezondheidszorg over het ingenieurswezen, tot kunstbeleving. VR en MR vormen straks fundamentele onderdelen van ons dagelijks leven!"