Beeldkwaliteit Netflix een maand lang teruggeschroefd door coronacrisis (update)
De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de beeldkwaliteit van streamingdiensten als Netflix. In overleg met de Europese Commissie heeft het bedrijf besloten om de bitrate van de stream in Europa de komende dertig dagen te verlagen, wat een overbelasting van het internet moet voorkomen.
Netflix zal de kwaliteit waarvoor de kijker betaalt (ongeacht of dat nu standaarddefinitie, HD-kwaliteit of 4K is) de komende tijd automatisch verlagen naar de laagste mogelijke bitrate binnen dat abonnement. In tegenstelling tot eerdere berichten is het dus niet zo dat een HD-abonnement wordt teruggeschroefd naar SD-kwaliteit, of de 4K-kwaliteit naar HD-resolutie. Brussel maakte zich zorgen dat het groeiende gebruik van videostreamingsdiensten het internet zou kunnen ‘verstoppen’.
Door het verminderen van de bitrate (lees: de hoeveelheid data en dus kwaliteit van een stream) verwacht Netflix dat de bandbreedte die de dienst gebruikt met ongeveer 25 procent zal afnemen. Welke gevolgen dat heeft voor de beeldkwaliteit is niet helemaal duidelijk. Op sommige televisies zal het verschil naar verwachting amper opvallen, op de betere schermen verdwijnt er wellicht wat detail en scherpte in het beeld.
Door allerlei maatregelen, zoals de sluiting van bioscopen en theaters, zoeken steeds meer mensen voor vertier hun toevlucht tot het internet. Bovendien werken dezer dagen steeds meer mensen thuis, waarbij ze eveneens gebruikmaken van internettoepassingen, zoals programma’s voor videoconferenties en zogeheten collaboratietools om samen te werken.
Lees ook: Collaboratietools bezwijken onder de druk van het thuiswerk
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier