De mededingingsautoriteiten verwijzen naar een studie die dit jaar werd uitgevoerd door consultancybureau Learlab. Daaruit blijkt dat de techreuzen vooral jonge start-ups overnemen. Google heeft 168 bedrijven overgenomen tussen 2008 en 2018, terwijl Facebook 71 overnames deed en Amazon 60. De start-ups die Google overneemt zijn typisch 4 jaar oud, bij Amazon 6,5 jaar en bij Facebook zelfs maar 2,5 jaar (er werd naar de mediaan gekeken).

Het gaat om kleine bedrijven met groeiende gebruikersaantallen. De start-ups ontsnappen aan de controle van mededingsautoriteiten omdat hun omzet nog erg gering is. Als zo'n start-up vervolgens een overnameprooi wordt, is er bij de toezichthouders nog weinig informatie beschikbaar.

In een gezamenlijke verklaring vragen de autoriteiten om in dergelijke gevallen met minder formele en snellere procedures te mogen werken, zodat ze beter toezicht kunnen houden. Volgens de concurrentiewaakhonden zou dat iets zijn waar de nieuwe Europese Commissie zich over kan buigen.