Het SBG2 datacenter van OVHcloud brandde op 10 maart 2021 af. Servers in het aangrenzende SBG1 raakten door de brand beschadigd, terwijl SBG3 en SBG4 probleemloos konden doordraaien. Uit het rapport van de brandweer blijkt nu dat de brand vermoedelijk is begonnen in een elektrische omvormer op de eerste etage van het datacenter, dat in totaal vijf verdiepingen telt. OVHcloud heeft dit overigens niet bevestigd.

Probleem met elektriciteit

Het lokale elektriciteitsbedrijf zou na het uitbreken van de brand moeite hebben gehad de elektriciteit in de ruimte uit te schakelen. Volgens het rapport kwamen technici van het bedrijf om 01:20 uur aan op locatie, maar wisten zij pas om 03:29 de elektriciteit uit te schakelen.

De brandweer wijst daarnaast op een houten plafond, dat slechts een uur brandwerend geweest zou zijn. Twee binnenplaatsen zouden daarnaast als 'schoorstenen' voor de brand hebben gefungeerd.

Inmiddels hebben ruim 140 klanten van OVHcloud een class action-rechtszaak tegen het bedrijf aangespannen. De partijen willen een vergoeding voor de schade die zij door de brand hebben geleden. Het juridisch kantoor dat de partijen ondersteunt stelt dat diverse klanten door de brand hun data zijn kwijtgemaakt. Deze klanten zouden volgens het advocatenkantoor het belang van additionele back-ups niet goed hebben begrepen.

Het SBG2 datacenter van OVHcloud brandde op 10 maart 2021 af. Servers in het aangrenzende SBG1 raakten door de brand beschadigd, terwijl SBG3 en SBG4 probleemloos konden doordraaien. Uit het rapport van de brandweer blijkt nu dat de brand vermoedelijk is begonnen in een elektrische omvormer op de eerste etage van het datacenter, dat in totaal vijf verdiepingen telt. OVHcloud heeft dit overigens niet bevestigd.Het lokale elektriciteitsbedrijf zou na het uitbreken van de brand moeite hebben gehad de elektriciteit in de ruimte uit te schakelen. Volgens het rapport kwamen technici van het bedrijf om 01:20 uur aan op locatie, maar wisten zij pas om 03:29 de elektriciteit uit te schakelen.De brandweer wijst daarnaast op een houten plafond, dat slechts een uur brandwerend geweest zou zijn. Twee binnenplaatsen zouden daarnaast als 'schoorstenen' voor de brand hebben gefungeerd.Inmiddels hebben ruim 140 klanten van OVHcloud een class action-rechtszaak tegen het bedrijf aangespannen. De partijen willen een vergoeding voor de schade die zij door de brand hebben geleden. Het juridisch kantoor dat de partijen ondersteunt stelt dat diverse klanten door de brand hun data zijn kwijtgemaakt. Deze klanten zouden volgens het advocatenkantoor het belang van additionele back-ups niet goed hebben begrepen.