Wie zich in Brussel verplaatst met de fiets moet regelmatig zijn klimmersbenen op de proef stellen. Wil je niet bezweet aankomen op je bestemming, dan kan een aandrijving je over de Brussels hellingen helpen, maar een zware elektrische fiets is dan weer moeilijk mee te nemen op de trein. Nieuwe platformen spelen daar nu op in door elektrische deelfietsen en -steps te verhuren. Met succes, want die blijken bijzonder populair.
...

Wie zich in Brussel verplaatst met de fiets moet regelmatig zijn klimmersbenen op de proef stellen. Wil je niet bezweet aankomen op je bestemming, dan kan een aandrijving je over de Brussels hellingen helpen, maar een zware elektrische fiets is dan weer moeilijk mee te nemen op de trein. Nieuwe platformen spelen daar nu op in door elektrische deelfietsen en -steps te verhuren. Met succes, want die blijken bijzonder populair.Hoewel 'Billy Bikes' pas woensdag officieel gelanceerd werd, bestond de wachtlijst al uit meer dan 11.000 geïnteresseerden. Na een testfase waarbij 500 gebruikers toegang kregen tot 150 e-bikes in vier Brusselse gemeenten, bleek dat de blauw-zwarte tweewielers amper last hadden van vandalisme en diefstallen. De komende maanden wordt de vloot opgetrokken naar 300 en zal iedereen een Billy Bike kunnen ontgrendelen. Het platform komt ook met een nieuwe app, die te downloaden is via de Google Play Store of Apple App Store. Opmerkelijk is dat gebruikers daarmee de fietsen ook op voorhand kunnen reserveren, een functie die niet te vinden is bij bijvoorbeeld de deelsteps van Lime of Bird. Vorig jaar haalde Billy Bike 250.000 euro op via een crowdfundingcampagne. De nieuwe Billy-app moet de volgende stap worden in het groeipad van het bedrijf. Oprichters Pierre de Schaetzen en Guillaume Verhaeghe willen de fietsen perfectioneren in Brussel, om die vervolgens te lanceren in andere Europese steden. Ze zijn ervan overtuigd dat de vraag naar elektrische deelfietsen niet alleen in Brussel groot is. "Ons doel is om de Billy Bikes op termijn te zien rondrijden in heel Europa", zegt De Schaetzen.Ook elektrische stepjes maken steeds meer deel uit van het Brusselse straatbeeld. Vorige zomer liet de Brusselse start-up Troty de eerste vijftig e-steps los in de hoofdstad. Intussen zijn ook de Amerikaanse spelers Bird en Lime in Brussel beland. Die laatste kondigt aan dat het nu al 1.200 elektrische deelsteps ter beschikking stelt. Daarmee is de voorbije maanden in totaal al meer dan 220.000 kilometer afgelegd."De Brusselaars zijn vragende partij voor alternatieve en duurzame vervoersmiddelen voor een vlotte en snelle verplaatsing van korte afstanden in de stad. Wij bieden een echte oplossing voor het probleem van de eerste en de laatste kilometer", vertelt Benjamin Barnathan, General Manager Benelux bij Lime.Het gemiddeld traject met een elektrische step duurt volgens Lime zeven minuten en de gemiddelde afstand is 1,3 kilometer. Daarmee lijken de deelsteps ideaal als aanvulling op verplaatsingen met de trein, de tram of de bus. Daarom is het ook niet vreemd dat een bedrijf als Uber Europese overheden oproept om meer te investeren in openbaar vervoer. ''Aangezien de mobiliteitsverwachtingen snel veranderen, is dit het moment om sterker te investeren in een geïntegreerd mobiliteitsnetwerk met openbaar vervoer aan de basis'', schreef Ubers Europese baas Pierre-Dimitri Gore-Coty dinsdag in een blog. Uber zou maar al te graag Lime - waarmee het vorig jaar al een samenwerking sloot - of diens concurrent Bird in handen krijgen. Vorige zomer maakte de Uber-CEO duidelijk dat zijn bedrijf zich meer zal gaan focussen op de verhuur van elektrische fietsen en steps. Uber kocht eerder al Jump over, een platform dat elektrische deelfietsen en -steps aanbiedt in verschillende Amerikaanse steden. Die Amerikaanse concurrent van Billy Bikes lonkt intussen ook naar Europa, en naar de beurs.