Europese consumentenorganisaties richten pijlen op TikTok
Verschillende Europese consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop, gaan bij de Europese Commissie een klacht indienen tegen TikTok. Ze beschuldigen de filmpjesapp ervan de rechten en gegevens van consumenten, vaak kinderen en tieners, te schenden. Test Aankoop schakelt ook de economische inspectie in.
‘TikTok laat zijn gebruikers in de steek, hun rechten worden massaal met de voeten getreden’, aldus Monique Goyens, de algemeen directeur van het Europese netwerk van consumentenorganisaties (BEUC), waar ook Test Aankoop deel van uitmaakt. ‘Kinderen houden van TikTok, maar de onderneming schiet tekort om hen te beschermen.’
Virtuele cadeaus
Volgens Test Aankoop blijkt uit onderzoek van BEUC dat de Chinese socialemedia-app een hele reeks consumentenrechten schendt. Zo zouden de gebruiksvoorwaarden van TikTok ‘onduidelijk, dubbelzinnig en onevenwichtig zijn, omdat ze het Chinese platform altijd bevoordelen ten nadele van de gebruikers’. De app eigent zich bijvoorbeeld het recht toe om video’s te gebruiken, te verspreiden en te reproduceren, zonder enige vergoeding.
De consumentenorganisaties vinden voorts dat kinderen en jongeren niet voldoende worden beschermd tegen verborgen reclame en potentieel schadelijke inhoud. Ze hekelen ook het systeem van ‘virtuele cadeaus’ waarmee video’s beloond kunnen worden. ‘Tiktok stelt alles in het werk opdat de gebruiker zou vergeten dat het om echt geld gaat’, klagen de organisaties aan.
Officieel moet je minstens dertien jaar zijn om een account te kunnen openen op TikTok. Maar in de praktijk zitten ook veel jongere kinderen op de app. TikTok verstrengde midden januari nog de vertrouwelijkheidsparameters van gebruikers tussen dertien en vijftien jaar.
De consumentenorganisaties roepen de Europese Commissie en de nationale autoriteiten op om de praktijken van de app onder de loep te nemen. ‘We willen dat kinderen en tieners die TikTok gebruiken, dit in alle veiligheid kunnen doen, zonder te worden blootgesteld aan alomtegenwoordige verborgen reclame en zonder dat ze worden opgevoerd als een product dat reclame maakt voor een merk, terwijl ze gewoon plezier aan het maken zijn’, aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.