Ook moest Facebook aan hem vertellen wie er achter de advertenties zitten. De Mol had de zaak aangespannen.

Het vonnis roept vragen op, zegt Facebook: "Zo moeten we bijvoorbeeld bij het filteren ook naar de landing pages op andere websites kijken, terwijl deze niet onder onze controle staan." Een 'landing page' is de plek waar iemand terechtkomt na het klikken op een link.

Facebook zegt dat het de nepadvertenties wel degelijk aanpakt: "Deze maand lanceren we ons meldformulier voor nepadvertenties in Nederland en dat gaat ons helpen bij het verbeteren van onze detectiemethoden." Toch is misbruik volgens Facebook niet te voorkomen. "De mensen achter deze misleidende advertenties passen hun tactiek constant aan om niet betrapt te worden."

Nochtans blijven de advertenties, zowel in Nederland, België als elders steevast hetzelfde stramien hanteren. De site gebruikt de foto van een lokale bekendheid met een nieuwsgierig makende tekst die suggereert dat die persoon rijk is geworden dankzij cryptomunten. Of dat het interview met die persoon werd stopgezet nadat hij er over begon. Het patroon wijzigt licht, maar dat is blijkbaar te moeilijk voor Facebook.

De Mol was naar de rechter gestapt omdat hij een einde wil maken aan de valse advertenties. Hij kreeg steun van andere bekende Nederlanders waaronder Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato. Hun foto's werden ook gebruikt bij reclames, waarin zij mensen zogenaamd aanraden om ergens geld in te steken.

Ook in het Verenigd Koninkrijk pakt Facebook de zaak intussen iets ernstiger aan na een rechtzaak. In België worden eveneens bekende gezichten gebruikt voor soortgelijke valse advertenties.

Ook moest Facebook aan hem vertellen wie er achter de advertenties zitten. De Mol had de zaak aangespannen.Het vonnis roept vragen op, zegt Facebook: "Zo moeten we bijvoorbeeld bij het filteren ook naar de landing pages op andere websites kijken, terwijl deze niet onder onze controle staan." Een 'landing page' is de plek waar iemand terechtkomt na het klikken op een link.Facebook zegt dat het de nepadvertenties wel degelijk aanpakt: "Deze maand lanceren we ons meldformulier voor nepadvertenties in Nederland en dat gaat ons helpen bij het verbeteren van onze detectiemethoden." Toch is misbruik volgens Facebook niet te voorkomen. "De mensen achter deze misleidende advertenties passen hun tactiek constant aan om niet betrapt te worden."Nochtans blijven de advertenties, zowel in Nederland, België als elders steevast hetzelfde stramien hanteren. De site gebruikt de foto van een lokale bekendheid met een nieuwsgierig makende tekst die suggereert dat die persoon rijk is geworden dankzij cryptomunten. Of dat het interview met die persoon werd stopgezet nadat hij er over begon. Het patroon wijzigt licht, maar dat is blijkbaar te moeilijk voor Facebook.De Mol was naar de rechter gestapt omdat hij een einde wil maken aan de valse advertenties. Hij kreeg steun van andere bekende Nederlanders waaronder Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato. Hun foto's werden ook gebruikt bij reclames, waarin zij mensen zogenaamd aanraden om ergens geld in te steken.Ook in het Verenigd Koninkrijk pakt Facebook de zaak intussen iets ernstiger aan na een rechtzaak. In België worden eveneens bekende gezichten gebruikt voor soortgelijke valse advertenties.