Epic kondigde twee weken geleden al aan dat het per 15 november zou stoppen met de Chinese versie van het spel. Gamers in het land bevestigen nu dat ze geen toegang tot Fortnite meer hebben. Ze plaatsten hun 'afscheid' van het spel op socialemediaplatform Weibo. Een forum over Fortnite is inmiddels 470 miljoen keer bekeken.

Fortnite is wereldwijd mateloos populair en telt meer dan 350 miljoen gebruikers. De Chinese testversie werd al in 2018 uitgebracht, maar werd nooit formeel gelanceerd.

'Politiek schadelijke inhoud'

China wil de impact van videogames op kinderen verkleinen. In september voerde de overheid beperkingen in op de toegestane wekelijkse speeltijd. In diezelfde maand beloofden honderden Chinese makers van videogames, waaronder Tencent, hun producten beter te controleren op 'politiek schadelijke inhoud'. Ook zeiden ze hun best te doen om minderjarige spelers minder te laten gamen.

De stap van Epic volgt op de aankondiging van Microsoft in oktober om een Chinese versie van het sociale netwerk LinkedIn te sluiten. Ook Yahoo! trok zich eerder al terug uit het Aziatische land. Beide bedrijven wezen op de belemmeringen waar ze in China qua zakendoen mee te maken hebben.

Epic kondigde twee weken geleden al aan dat het per 15 november zou stoppen met de Chinese versie van het spel. Gamers in het land bevestigen nu dat ze geen toegang tot Fortnite meer hebben. Ze plaatsten hun 'afscheid' van het spel op socialemediaplatform Weibo. Een forum over Fortnite is inmiddels 470 miljoen keer bekeken.Fortnite is wereldwijd mateloos populair en telt meer dan 350 miljoen gebruikers. De Chinese testversie werd al in 2018 uitgebracht, maar werd nooit formeel gelanceerd.China wil de impact van videogames op kinderen verkleinen. In september voerde de overheid beperkingen in op de toegestane wekelijkse speeltijd. In diezelfde maand beloofden honderden Chinese makers van videogames, waaronder Tencent, hun producten beter te controleren op 'politiek schadelijke inhoud'. Ook zeiden ze hun best te doen om minderjarige spelers minder te laten gamen.De stap van Epic volgt op de aankondiging van Microsoft in oktober om een Chinese versie van het sociale netwerk LinkedIn te sluiten. Ook Yahoo! trok zich eerder al terug uit het Aziatische land. Beide bedrijven wezen op de belemmeringen waar ze in China qua zakendoen mee te maken hebben.