Dat meer mensen twijfels hebben over zelfrijdende wagens is volgens het verkeersinstituut het gevolg van de overmediatisering van ongevallen in de Verenigde Staten waarbij zelfrijdende auto's betrokken waren.

Een autonome wagen is een voertuig dat in staat is om in het verkeer te rijden zonder tussenkomst van een bestuurder. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, van niveau 0 tot niveau 5. Bij dat laatste niveau kan de wagen volledig zelf rijden, en is een bestuurder niet nodig.

Volgens Vias is de autonome wagen de toekomst voor meer verkeersveiligheid, maar de Belg lijkt nog niet overtuigd. Gevraagd naar het belangrijkste voordeel van deze wagens, antwoordde slechts 1 op de 5 Belgen (18 procent) dat ze minder betrokken zullen zijn bij ongevallen. De Walen (13 procent) zijn duidelijk minder optimistisch dan de Vlamingen (22 procent). Vier op de tien Belgen ziet geen enkel voordeel in autonome voertuigen.

Drie jaar geleden werd dezelfde enquête ook al eens uitgevoerd, en toen was dat nog 37 procent. Het percentage dat denkt dat autonome wagens geen ongevallen kunnen vermijden is in die tijd gestegen van 20 naar 29 procent. Vias denkt dat informatiecampagnes nodig zijn om het vertrouwen van de bestuurders in autonome wagens te herstellen. "Verschillende projecten waarbij Vias institute betrokken is, zullen in de komende maanden opgestart worden om de voordelen van autonome voertuigen aan te tonen voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit", stelt Karin Genoe, de CEO van Vias.

De cijfers van Vias lopen grotendeels gelijk met de resultaten van een studie van Deloitte, vorige week. Daar gaf vijftig procent van de Belgen aan dat ze van oordeel waren dat volledig zelfrijdende wagens niet veilig zullen zijn. Vorig jaar was dat bij Deloitte nog 43 procent.

Dat meer mensen twijfels hebben over zelfrijdende wagens is volgens het verkeersinstituut het gevolg van de overmediatisering van ongevallen in de Verenigde Staten waarbij zelfrijdende auto's betrokken waren.Een autonome wagen is een voertuig dat in staat is om in het verkeer te rijden zonder tussenkomst van een bestuurder. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, van niveau 0 tot niveau 5. Bij dat laatste niveau kan de wagen volledig zelf rijden, en is een bestuurder niet nodig. Volgens Vias is de autonome wagen de toekomst voor meer verkeersveiligheid, maar de Belg lijkt nog niet overtuigd. Gevraagd naar het belangrijkste voordeel van deze wagens, antwoordde slechts 1 op de 5 Belgen (18 procent) dat ze minder betrokken zullen zijn bij ongevallen. De Walen (13 procent) zijn duidelijk minder optimistisch dan de Vlamingen (22 procent). Vier op de tien Belgen ziet geen enkel voordeel in autonome voertuigen. Drie jaar geleden werd dezelfde enquête ook al eens uitgevoerd, en toen was dat nog 37 procent. Het percentage dat denkt dat autonome wagens geen ongevallen kunnen vermijden is in die tijd gestegen van 20 naar 29 procent. Vias denkt dat informatiecampagnes nodig zijn om het vertrouwen van de bestuurders in autonome wagens te herstellen. "Verschillende projecten waarbij Vias institute betrokken is, zullen in de komende maanden opgestart worden om de voordelen van autonome voertuigen aan te tonen voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit", stelt Karin Genoe, de CEO van Vias.De cijfers van Vias lopen grotendeels gelijk met de resultaten van een studie van Deloitte, vorige week. Daar gaf vijftig procent van de Belgen aan dat ze van oordeel waren dat volledig zelfrijdende wagens niet veilig zullen zijn. Vorig jaar was dat bij Deloitte nog 43 procent.