In een blogpost heeft Google aangekondigd dat het bij het schikken van zijn mobiele zoekresultaten voortaan zal letten op de tijd die een pagina nodig heeft om te laden. De internetgigant benadrukt weliswaar dat de nieuwe factor maar een relatief kleine invloed zal hebben op de uiteindelijke ranking van een site.

Accelerated Mobile Pages

Het bedrijf uit Mountain View gaf de update de toepasselijke naam: 'Speed Update'. Met de nieuwigheid wil Google naar eigen zeggen webdevelopers stimuleren om in de brede zin na te denken over de gebruikerservaring van hun mobiele websites.

In de praktijk wil Google vooral dat websitemakers meer gebruik maken van Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP is een project van onder meer Google, Twitter en WordPress. Door slimme keuzes te maken bij de ontwikkeling van een website, zou AMP de laadtijden van websites significant moeten kunnen verminderen.

Ten slotte heeft de zoekgigant verklaard dat er geen kant-en-klare tool bestaat die kan aantonen in welke mate de laadtijd van een site invloed heeft op de ranking van de mobiele zoekresultaten. Het bedrijf heeft wel een reeks bronnen gepubliceerd die meer informatie geven over de manier waarop de prestaties van een website worden beoordeeld.