Het gaat om de 'V3' decoder die tussen 2008 en 2013 werd verkocht of te huur aangeboden. Wie het toestel destijds kocht krijgt vandaag te horen dat het toestel niet langer wordt ondersteund, wat vooral vervelend is voor wie het pas drie jaar geleden in huis haalde. Het nieuwe model is enkel te huur aan acht euro per maand.

Daarmee jaagt Proximus ook consumentenorganisatie Test-Aankoop de kast op. Die eist dat tv-decoders minstens vijf jaar ondersteuning krijgen na aankoop en dat klanten niet langer huur moeten betalen die hoger oploopt dan de afbetalingswaarde van het toestel zelf.

Tegenover HLN nuanceert Proximus het verhaal. Volgens de operator gaat het om minder dan twee procent van het totale klantenbestand van 1,8 miljoen. Zij werden recent ingelicht en moeten voor de nieuwe decoder een jaar lang geen huur betalen, een compensatie van 96 euro.

Verhaal lijkt sterk op wat Telenet in 2014 deed. Toen stopte het bedrijf met uitzendingen in SD waardoor ook hier oudere aangekochte decoders niet langer zouden werken wat gebruikers tot een nieuwe aankoop dwong. In de nasleep daarvan beloofde Telenet de basisdiensten tot vijf jaar na aankoop te ondersteunen.

Update 18 uur:

Proximus laat in een reactie nog weten dat de nieuwe decoder sneller en stroomzuiniger is. Ook kiest het bedrijf bewust voor het huurmodel net omdat klanten dan gratis een defecte of verouderde decoder kunnen inruilen. Dat weinig klanten kiezen voor een aankoop bewijst volgens het bedrijf dat huren interessanter is.

Het gaat om de 'V3' decoder die tussen 2008 en 2013 werd verkocht of te huur aangeboden. Wie het toestel destijds kocht krijgt vandaag te horen dat het toestel niet langer wordt ondersteund, wat vooral vervelend is voor wie het pas drie jaar geleden in huis haalde. Het nieuwe model is enkel te huur aan acht euro per maand.Daarmee jaagt Proximus ook consumentenorganisatie Test-Aankoop de kast op. Die eist dat tv-decoders minstens vijf jaar ondersteuning krijgen na aankoop en dat klanten niet langer huur moeten betalen die hoger oploopt dan de afbetalingswaarde van het toestel zelf.Tegenover HLN nuanceert Proximus het verhaal. Volgens de operator gaat het om minder dan twee procent van het totale klantenbestand van 1,8 miljoen. Zij werden recent ingelicht en moeten voor de nieuwe decoder een jaar lang geen huur betalen, een compensatie van 96 euro.Verhaal lijkt sterk op wat Telenet in 2014 deed. Toen stopte het bedrijf met uitzendingen in SD waardoor ook hier oudere aangekochte decoders niet langer zouden werken wat gebruikers tot een nieuwe aankoop dwong. In de nasleep daarvan beloofde Telenet de basisdiensten tot vijf jaar na aankoop te ondersteunen.Update 18 uur:Proximus laat in een reactie nog weten dat de nieuwe decoder sneller en stroomzuiniger is. Ook kiest het bedrijf bewust voor het huurmodel net omdat klanten dan gratis een defecte of verouderde decoder kunnen inruilen. Dat weinig klanten kiezen voor een aankoop bewijst volgens het bedrijf dat huren interessanter is.