Volgens de aanklacht van Justitie had Levandowski bewust bedrijfsgeheimen gestolen rond de lidar-technologie die Google gebruikt in zijn autonome wagens. De klacht stelt onder meer dat Levandowski al met Uber aan het onderhandelen was in september van 2015, vier maanden voordat hij Google verliet. Tijdens zijn laatste maand als werknemer van Google zou Levandowski ook 14.000 bestanden hebben gedownload met informatie over de hardware die Waymo's zelfrijdende wagens gebruiken. Hij zou de bestanden van de Google Drive op het werk hebben gehaald en ze hebben overgezet van zijn werklaptop naar zijn persoonlijke computer om ze mee te nemen bij zijn overstap naar Uber. Dat geldt als diefstal en daarvoor krijgt hij van de rechtbank nu een boete opgelegd.

Levandowski werd een belangrijke spil in het project met zelfrijdende auto's van Uber, maar werd door dat bedrijf in 2017 de laan uitgestuurd nadat de klachten van Waymo waren neergelegd.

De zaak tegen Levandowski komt in grote lijnen overeen met een civiele zaak tussen Waymo en Uber die in 2018 voor honderden miljoenen euro's werd geschikt. Daarbij beloofde Uber geen technologie van Waymo te zullen gebruiken.

Volgens de aanklacht van Justitie had Levandowski bewust bedrijfsgeheimen gestolen rond de lidar-technologie die Google gebruikt in zijn autonome wagens. De klacht stelt onder meer dat Levandowski al met Uber aan het onderhandelen was in september van 2015, vier maanden voordat hij Google verliet. Tijdens zijn laatste maand als werknemer van Google zou Levandowski ook 14.000 bestanden hebben gedownload met informatie over de hardware die Waymo's zelfrijdende wagens gebruiken. Hij zou de bestanden van de Google Drive op het werk hebben gehaald en ze hebben overgezet van zijn werklaptop naar zijn persoonlijke computer om ze mee te nemen bij zijn overstap naar Uber. Dat geldt als diefstal en daarvoor krijgt hij van de rechtbank nu een boete opgelegd. Levandowski werd een belangrijke spil in het project met zelfrijdende auto's van Uber, maar werd door dat bedrijf in 2017 de laan uitgestuurd nadat de klachten van Waymo waren neergelegd.De zaak tegen Levandowski komt in grote lijnen overeen met een civiele zaak tussen Waymo en Uber die in 2018 voor honderden miljoenen euro's werd geschikt. Daarbij beloofde Uber geen technologie van Waymo te zullen gebruiken.