De maker van onder meer smartphones, tv's en geheugenchips sloot de drie maanden tot en met september af met een bedrijfsresultaat van 12,3 biljoen won, omgerekend ruim 9 miljard euro, bleek uit voorlopige cijfers. Met dat resultaat verraste de onderneming ook de markten, want kenners gingen uit van een resultaat van 10 biljoen won. Ook de omzet van 66 biljoen won was beter dan voorzien.

Minder geld in marketing

Samsung meldde nog geen nettoresultaat. Ook zijn de opbrengsten per bedrijfsonderdeel nog niet opgesplitst. Dat gebeurt later deze maand als het bedrijf met definitieve resultaten komt. In het tweede kwartaal van dit jaar nam Huawei de leidende positie op de smartphonemarkt over van Samsung. De Zuid-Koreaanse techreus lijkt nu weer op weg om marktleider te worden, nu de Chinese rivaal in zijn Android-apparaten geen gebruik meer mag maken van Google-diensten en ook moeilijker toegang heeft tot essentiële componenten.

Verder breidt Samsung zijn marktaandeel in India uit. Dit komt mede door de oplopende spanningen tussen India en China, waardoor consumenten in India steeds vijandiger worden tegenover Chinese producten. Daarnaast stak Samsung de voorbije maanden minder geld in marketing, wat de winstgevendheid van de het bedrijf ten goede zal komen.

De maker van onder meer smartphones, tv's en geheugenchips sloot de drie maanden tot en met september af met een bedrijfsresultaat van 12,3 biljoen won, omgerekend ruim 9 miljard euro, bleek uit voorlopige cijfers. Met dat resultaat verraste de onderneming ook de markten, want kenners gingen uit van een resultaat van 10 biljoen won. Ook de omzet van 66 biljoen won was beter dan voorzien.Samsung meldde nog geen nettoresultaat. Ook zijn de opbrengsten per bedrijfsonderdeel nog niet opgesplitst. Dat gebeurt later deze maand als het bedrijf met definitieve resultaten komt. In het tweede kwartaal van dit jaar nam Huawei de leidende positie op de smartphonemarkt over van Samsung. De Zuid-Koreaanse techreus lijkt nu weer op weg om marktleider te worden, nu de Chinese rivaal in zijn Android-apparaten geen gebruik meer mag maken van Google-diensten en ook moeilijker toegang heeft tot essentiële componenten.Verder breidt Samsung zijn marktaandeel in India uit. Dit komt mede door de oplopende spanningen tussen India en China, waardoor consumenten in India steeds vijandiger worden tegenover Chinese producten. Daarnaast stak Samsung de voorbije maanden minder geld in marketing, wat de winstgevendheid van de het bedrijf ten goede zal komen.