Spotify telt meer dan 100 miljoen gebruikers
Het Zweedse streaming-platform Spotify heeft de grens van 100 miljoen gebruikers doorbroken. Een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf dat echter nog steeds niet rendabel is.
Van die 100 miljoen gebruikers betalen 30 miljoen muziekliefhebbers elke maand 9,99 euro voor het Premium-aanbod zonder reclame. Dat is voorlopig onvoldoende voor Spotify om rendabel te zijn, maar dat 1 op de 3 gebruikers betaalt is zeker niet slecht. Vorig boekjaar moest Spotify een verlies van meer dan 170 miljoen euro opbiechten: iets meer dan in 2014 zelfs. De omzet daarentegen steeg wel fors door tot 1,9 miljard euro waar dat in 2014 nog zo’n miljard was.
Geen toeval dus dat Spotify de laatste maanden weleens opduikt in overnamegeruchten. De concurrentie woedt immers in alle hevigheid. Spotify mag dan wel een indrukwekkende ‘user base’ hebben: de concurrentie heeft heel wat potentieel. Apple bijvoorbeeld dat sinds vorig jaar de streamingdienst Apple Music uitbouwt. Op één jaar tijd telt Apple Music 15 miljoen betalende abonnees. Ter vergelijking: Spotify groeit jaarlijks met ruim 20 miljoen abonnees. In de eerste helft van dit aar kwamen er 10 miljoen bij, waarvan dus één derde betaalt voor het Premium-aanbod. En verontrustender voor het Europese Spotify: het Amerikaanse Apple zit op een gigantische cashberg waardoor het heel wat middelen er tegenaan kan gooien.
Pandora – populair in de VS – telt 80 miljoen gebruikers. De meeste andere concurrenten zitten nog ver achterop. Deezer, Tidal en Rhapsody (Napster) moeten het met enkele miljoenen gebruikers stellen.
Spotify is niet te koop, stelde topman Daniel Ek nog begin deze maand. Zeker is wel dat Spotify ondertussen de meest waardevolle start-up in Europa is. Zakenbank GP Bullhound waardeert Spotify nu op 8,5 miljard euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier