Test Aankoop: ‘Invoering slimme meter moet worden uitgesteld’

© belga

De aanhoudende problemen met het centraal datasysteem voor verbruiksgegevens in de energiesector, maken dat de invoering van de slimme meter uitgesteld moet worden. Dat zegt consumentenorganisatie Test Aankoop.

De verplichte invoering van de slimme meters was in Vlaanderen aanvankelijk gepland vanaf januari, maar omdat vertraging opgelopen werd zouden de meters vanaf 1 juli 2019 geïnstalleerd worden. Om de digitale meters op een slimme manier te kunnen gebruiken, is een centraal datasysteem nodig. En daar knelt het schoentje.

Atrias, het samenwerkingsverband van de Belgische netbeheerders dat deze IT-databank bouwt, liet woensdagavond weten dat architecten en experten in de komende weken het in opbouw zijnde systeem onder de loep zullen nemen. Wat er al gebouwd is, wordt gestabiliseerd, en een aangepaste, gefaseerde verdere aanpak zal onderzocht en bepaald worden.

Het systeem is een cruciale factor bij de invoering van de digitale meters. Het moet de consument in staat moet stellen elektriciteit te verbruiken wanneer die goedkoop is via de zogenaamde “slimme tarieven”. Tegelijk moet het prosumenten mogelijk maken hun overtollige stroom te vermarkten.

Test Aankoop is al langer gekant tegen de verplichte invoering van de digitale meters in België. “Met wat we vandaag in de media vernemen, wordt het zelfs onmogelijk om de digitale meter de komende twee jaar überhaupt slim te maken, vermits de technologie gewoon ontbreekt”, klinkt het.

Elektriciteitsfactuur

Daarenboven blijft het Atrias-project volgens Test Aankoop geld opslorpen. “Ruwe schattingen liggen tussen de 200 en 250 miljoen euro die het project zal gaan kosten. Een kost die de klant dreigt te moeten betalen via de elektriciteitsfactuur.”

“Onverantwoord”, klinkt het bij Test Aankoop. “Zeker in het licht van de talrijke factuurstijgingen die de consument al te slikken heeft gekregen. Momenteel betaalt een gemiddeld Vlaams gezin zo rond de 1.000 euro per jaar en beterschap is niet in zicht.”

Partner Content