'Een kwart van de Vlaamse bevolking zegt niet waakzaam te zijn als het gaat om persoonlijke gegevens wanneer er geklikt wordt op de link in bijvoorbeeld een sms. Telecomoperatoren houden voor hun klanten vandaag al valse sms'en tegen, maar soms glippen er toch nog door de mazen van het net. Dat net maken we nu fijnmaziger', aldus minister De Sutter in een persbericht. Dat moet gebeuren via een systeem dat automatisch alarm slaat, waardoor de telecomoperatoren meteen kunnen ingrijpen als verdacht veel sms'en vanuit een bepaald nummer worden verstuurd.

Smishing

Het fenomeen waarbij valse sms'en worden gestuurd, heet smishing en is een vorm van het bekendere phishing. De overeenkomst wordt in eerste instantie ondertekend door Telenet en Proximus. Het geld komt uit de pot van het Europese herstelplan.

'De eindejaarsperiode is volgens experts al jaren een moment waarin er meer cyberfraude is. Haast iedereen verwacht in die periode wel eens een pakje en kan zo gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet met een mail of sms over een levering', zegt De Sutter tot slot.

'Een kwart van de Vlaamse bevolking zegt niet waakzaam te zijn als het gaat om persoonlijke gegevens wanneer er geklikt wordt op de link in bijvoorbeeld een sms. Telecomoperatoren houden voor hun klanten vandaag al valse sms'en tegen, maar soms glippen er toch nog door de mazen van het net. Dat net maken we nu fijnmaziger', aldus minister De Sutter in een persbericht. Dat moet gebeuren via een systeem dat automatisch alarm slaat, waardoor de telecomoperatoren meteen kunnen ingrijpen als verdacht veel sms'en vanuit een bepaald nummer worden verstuurd.Het fenomeen waarbij valse sms'en worden gestuurd, heet smishing en is een vorm van het bekendere phishing. De overeenkomst wordt in eerste instantie ondertekend door Telenet en Proximus. Het geld komt uit de pot van het Europese herstelplan.'De eindejaarsperiode is volgens experts al jaren een moment waarin er meer cyberfraude is. Haast iedereen verwacht in die periode wel eens een pakje en kan zo gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet met een mail of sms over een levering', zegt De Sutter tot slot.