Nederland wil een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en vrachtwagens. Volgens VAB moet Vlaanderen op technologisch gebied mee experimenteren. Maar het is niet interessant om de technologie meteen in ons drukke verkeer uit te testen, vindt de mobiliteitsclub. 'Daarvoor moet de technologie echt op punt staan. Vandaag zijn te veel zaken nog onduidelijk', aldus Matienko.

'Prangender is het bestuderen van de verkeersstromen en hoe sturing een positief effect kan hebben op de mobiliteit. Hoe ontstaan bijvoorbeeld accordeonfiles en hoe kunnen ze vermeden worden? Die inzichten ontbreken nog.'

Maar voorlopig is het volgens VAB vooral het psychologisch aspect van de autobestuurder dat maakt dat die nog niet klaar is om de controle over zijn voertuig af te staan. 'De consument zal zo'n zelfrijdend systeem vandaag snel uitschakelen. Het grijpt te fel in op de keuzevrijheid van de gebruiker.'

Andere vragen die volgens VAB nog uitgeklaard moeten worden: wie is aansprakelijk bij een ongeval met een zelfrijdende auto? Hoe moet de verkeersinfrastructuur aangepast worden en hoeveel bedraagt de bijhorende kostprijs? (Belga/MI)

Nederland wil een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en vrachtwagens. Volgens VAB moet Vlaanderen op technologisch gebied mee experimenteren. Maar het is niet interessant om de technologie meteen in ons drukke verkeer uit te testen, vindt de mobiliteitsclub. 'Daarvoor moet de technologie echt op punt staan. Vandaag zijn te veel zaken nog onduidelijk', aldus Matienko. 'Prangender is het bestuderen van de verkeersstromen en hoe sturing een positief effect kan hebben op de mobiliteit. Hoe ontstaan bijvoorbeeld accordeonfiles en hoe kunnen ze vermeden worden? Die inzichten ontbreken nog.' Maar voorlopig is het volgens VAB vooral het psychologisch aspect van de autobestuurder dat maakt dat die nog niet klaar is om de controle over zijn voertuig af te staan. 'De consument zal zo'n zelfrijdend systeem vandaag snel uitschakelen. Het grijpt te fel in op de keuzevrijheid van de gebruiker.' Andere vragen die volgens VAB nog uitgeklaard moeten worden: wie is aansprakelijk bij een ongeval met een zelfrijdende auto? Hoe moet de verkeersinfrastructuur aangepast worden en hoeveel bedraagt de bijhorende kostprijs? (Belga/MI)