Valsspeler Pokémon Go sleept heel Proximus-netwerk mee (update)

. © .
Pieterjan Van Leemputten

Een groot deel van de Proximusklanten kan momenteel geen Pokémon Go spelen. Niantic zou het netwerk geblokkeerd hebben nadat een speler met een simkaart van het bedrijf probeerde vals te spelen.

Een speler verklaart in een intussen verwijderde post op Reddit dat hij gisteren met behulp van een Proximus-simkaart met duizend accounts testen uitvoerde op het spel. Proximus rekent, net zoals Base, momenteel geen data aan voor Pokémon Go, wat het netwerk ideaal maakt voor zulke toepassingen.

Maar Niantic, de maker van het spel, laat niet met zich sollen. Sinds vanmorgen duiken er verschillende meldingen op van spelers die niet op het 3G- of 4G-netwerk kunnen spelen, maar wel via wifi. Terwijl andere internettoepassingen wel werken. Het lijkt er dus op dat de Niantic een groot deel van het Proximus-netwerk heeft geblokkeerd op zijn servers.

De bewuste Pokémon Go-post die intussen is verwijderd.
De bewuste Pokémon Go-post die intussen is verwijderd.© .

De ban is voor zover bekend niet voor alle simkaarten. Sinds deze namiddag melden sommige spelers dat ze opnieuw kunnen spelen terwijl anderen nog steeds wachten. Proximus bevestigt intussen dat er problemen zijn.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Niantic kondigde eerder al aan dat het stappen zal ondernemen tegen valsspelers, met permanente bans tot gevolg. Dat kan gaan over spelers die met valse gps-gegevens bepaalde locaties virtueel bezoeken, maar ook om tools om Pokémon sneller te ontdekken. Volgens het bedrijf belasten die tools de servers te zwaar.

Update 17 uur:

Proximus vertelt aan onze redactie dat Niantic sinds vrijdagochtend 6u een groot aantal van de connecties naar Pokémon Go heeft geblokkeerd voor klanten van Proximus. Dat maakt dat spelers soms wel en soms niet verbinding kunnen maken.

De operator bekijkt met Niantic hoe het dit zo snel mogelijk kan oplossen. In afwachting daarvan raadt Proximus spelers aan om het spel via wifi te spelen, of om de smartphone even in vliegtuigstand te zetten of te herstarten. Zo maakt de simkaart opnieuw verbinding en kan het soms wel opnieuw lukken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content