Verizon haalt AOL binnen voor 4,4 miljard dollar

© Reuters

Het Amerikaanse telecombedrijf gaat mediabedrijf AOL overnemen voor 4,4 miljard dollar (3,9 miljard euro). De grootste gsm-operator in de Verenigde Staten krijgt zo toegang tot de online ‘content’ en advertentieplatforms van AOL, dat vroeger bekendstond als America Online.

Het Amerikaanse telecombedrijf gaat mediabedrijf AOL overnemen voor 4,4 miljard dollar (3,9 miljard euro). De grootste gsm-operator in de Verenigde Staten krijgt zo toegang tot de online ‘content’ en advertentieplatforms van AOL, dat vroeger bekendstond als America Online.

Verizon biedt 50 dollar per aandeel of 17 procent meer dan de koers van het AOL-aandeel maandag. AOL werd groot als internetprovider en had toen meer dan 30 miljoen abonnementen. Vorige week raakte nog bekend dat 2,1 miljoen mensen nog steeds een inbelverbinding van AOL gebruiken om te surfen en hiervoor zo’n 20 dollar per maand betalen, aldus de technologiewebsite CNET.

In 2000 fusioneerde het met mediaconcern Time Warner, maar dit werd nooit een succesverhaal. In 2009 volgde de scheiding en ging ieder zijn eigen weg. Intussen is AOL uitgegroeid tot een onlinemediabedrijf. Zo is het eigenaar van de Amerikaanse nieuwssite The Huffington Post en de technologiesite TechCrunch.

Met de deal onderstreept Verizon de ambitie om te groeien in online video en reclame. De doelstelling is om de deal tegen het einde van de zomer af te ronden. Verizon wil de overname deels cash en deels met schuldpapier financieren. Voorbeurs ging het aandeel van AOL na bekendmaking van het nieuws tot 19 procent in de hoogte. Bij Verizon is er een kleine minus. (Belga/PVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content