Volgens VAB heeft het nog geen zin om met zelfrijdende wagens te experimenteren in het dagelijks verkeer in Vlaanderen. Daarop schreef De Tijd dat België achterop dreigt te raken omdat testritten met autonome wagens nog niet zijn toegelaten op onze openbare wegen. Andere Europese landen zouden al een stuk verder staan.

De zelfrijdende auto is momenteel vooral een Amerikaans project, met Google als voortrekker, maar maakt dus stilaan ook de oversteek. Onder meer Nederland gaat er op grote schaal mee proefdraaien.

Ben Weyts wil rond de tafel met De Lijn, Febiac en Flanders' Drive

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de boot niet missen, hoewel de aanpassing van de wet een federale bevoegdheid is. 'Deze ontwikkeling spreekt enorm tot de verbeelding', zei hij. 'Ik heb vernomen dat Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, nvdr.) nog niet met een eigen proefproject bezig is, maar ik wil daar samen met hen werk van maken. Misschien is daar een rol weggelegd voor Flanders' Drive.'

Daarnaast wil de N-VA'er rond de tafel gaan zitten met De Lijn. 'Los van de wetgevingsproblemen wil ik met hen al bekijken of we geen project kunnen opzetten'. klinkt het.

SP.A: 'Blij dat Weyts de autonome auto niet als science fiction beschouwt'

Joris Vandenbroucke (SP.A) verklaarde zich tevreden dat Weyts de innovatie niet 'als science fiction beschouwt'. 'Dit is een gigantische opportuniteit', vond het parlementslid.

Volgens Peter Van Rompuy (CD&V) bestaat ook federaal de politieke wil om de weg vrij te maken voor de zelfrijdende auto. (Belga/MI)

Volgens VAB heeft het nog geen zin om met zelfrijdende wagens te experimenteren in het dagelijks verkeer in Vlaanderen. Daarop schreef De Tijd dat België achterop dreigt te raken omdat testritten met autonome wagens nog niet zijn toegelaten op onze openbare wegen. Andere Europese landen zouden al een stuk verder staan. De zelfrijdende auto is momenteel vooral een Amerikaans project, met Google als voortrekker, maar maakt dus stilaan ook de oversteek. Onder meer Nederland gaat er op grote schaal mee proefdraaien.Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de boot niet missen, hoewel de aanpassing van de wet een federale bevoegdheid is. 'Deze ontwikkeling spreekt enorm tot de verbeelding', zei hij. 'Ik heb vernomen dat Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, nvdr.) nog niet met een eigen proefproject bezig is, maar ik wil daar samen met hen werk van maken. Misschien is daar een rol weggelegd voor Flanders' Drive.' Daarnaast wil de N-VA'er rond de tafel gaan zitten met De Lijn. 'Los van de wetgevingsproblemen wil ik met hen al bekijken of we geen project kunnen opzetten'. klinkt het.Joris Vandenbroucke (SP.A) verklaarde zich tevreden dat Weyts de innovatie niet 'als science fiction beschouwt'. 'Dit is een gigantische opportuniteit', vond het parlementslid. Volgens Peter Van Rompuy (CD&V) bestaat ook federaal de politieke wil om de weg vrij te maken voor de zelfrijdende auto. (Belga/MI)