Een zondagavond in de frituur, we hebben het allemaal wel eens gekend: iederéén had hetzelfde lumineuze idee, en dus sta je ellendig lang in de rij tot je eindelijk dat kleintje met mayonaise en een cervela beet hebt. Kan dat niet beter? Natuurlijk, en dat zag Matthias Rijnwalt ook. Samen met een kompaan bedacht hij 'Ordeo', een online bestelplatform waarmee je vooraf kunt aangeven wat je wil komen afhalen. Begin 2018 gelanceerd, vond de app al snel zijn eerste klanten, en dus schakelde de start-up in 2019 een versnelling hoger.
...

Een zondagavond in de frituur, we hebben het allemaal wel eens gekend: iederéén had hetzelfde lumineuze idee, en dus sta je ellendig lang in de rij tot je eindelijk dat kleintje met mayonaise en een cervela beet hebt. Kan dat niet beter? Natuurlijk, en dat zag Matthias Rijnwalt ook. Samen met een kompaan bedacht hij 'Ordeo', een online bestelplatform waarmee je vooraf kunt aangeven wat je wil komen afhalen. Begin 2018 gelanceerd, vond de app al snel zijn eerste klanten, en dus schakelde de start-up in 2019 een versnelling hoger.'Sinds februari van dit jaar hebben we onze oplossing zo aangepast en uitgebreid, dat je er ook aan tafel op restaurant je bestelling mee kan doorgeven', zegt Rijnwalt. 'Dat kun je ook al met bestelkiosken zoals in McDonalds, maar dat soort hardware is veel te duur voor een kleine KMO. Daarom ontwikkelden wij een aanpak waarbij elke tafel een unieke kaart met QR-code heeft. Als je die scant, kun je aangeven wat je wil - bestellen, een ober aan tafel roepen of afrekenen - en doorgeven wat je wil ontvangen.'Ideaal dus voor klanten om de wachttijd te verkorten, maar ook de horeca-uitbater wint. Alle tijd die aan het opnemen van bestellingen verloren gaat, kan hij nu anders besteden. En het wordt nog beter, want Ordeo is ook geïntegreerd met een aantal kassasystemen. 'Zo moet je bestellingen ook daar niet meer ingeven om in orde te zijn met de boekhouding, dat gaat automatisch', klinkt het. 'Daarvoor gaan we onder andere samenwerken met Deliverect, dat verschillende van dat soort oplossingen ontsluit aan. Zo kun je zelfs zo ver gaan dat orders voor de bar naar de bar worden doorgegeven, en die voor de koude of de warme keuken ook op de juiste plek belanden.'Rijnwalt wil zijn start-up betaalbaar houden, en rekent voor het gebruik van zijn systeem dan ook een heldere licentiefee per maand. 'Ik wil niet werken met een prijs per transactie of een andere dergelijke benadering; zo is onze klant zeker van wat hij betaalt', klinkt het. Helemaal origineel klinkt het idee misschien niet. Toch zegt Rijnwalt als enige in België zo'n bestelsysteem in handen te hebben. 'Er is een Nederlandse firma op de markt die enkele klanten in ons land een gelijkaardige oplossing biedt, maar verder is er niets. En wat wij voor hebben op de concurrentie naast het feit dat wij een vaste prijs bieden, is dat onze klanten voor supportvragen rechtstreeks bij ons terechtkomen, en niet naar een vaag callcenter moeten bellen.'Ordeo werd opgericht met eigen middelen van Rijnwalt en zijn vennoot, en wist zich zo tot vandaag te bootstrappen. 'Nu komen we toch op een punt dat we kijken naar bijkomende financiering, want verdere groei zal inzet van veel salesmensen vragen. En dan kom je er niet met 50.000 euro, dus waarschijnlijk zoeken we om en bij de 200.000 euro.' Waar we ze dat geld willen vinden? 'Daar zijn we nog niet uit, maar smart money draagt in elk geval onze voorkeur weg. Iemand met een netwerk in de horecawereld zou ons immers veel verder kunnen helpen.'