De automakers nemen elk een even groot deel over van Here. Geen van de drie streeft een meerderheidsbelang na. De transactie zou in het eerste kwartaal van 2016 moeten afgerond zijn.

Digitalisering is een belangrijk item geworden in de autobranche, vooral met het oog op zelfrijdende wagens. Die hebben nood aan erg precieze digitale stratenkaarten. Volgens BMW-topman Harald Krüger moet Here een 'sleutelrol spelen in de digitale revolutie van de mobiliteit'.

Nokia zelf wil zich in de eerste plaats gaan concentreren op zijn kernactiviteit als leverancier van telecominfrastructuur.

Ook Uber en de Chinese techgigant Baidu waren geïnteresseerd in Here, maar vielen uiteindelijk af. Intussen heeft Microsoft zijn eigen digitale kaartenbusiness wel al verpatst aan de Amerikaanse alternatieve taxidienst.

(Belga, FT)

De automakers nemen elk een even groot deel over van Here. Geen van de drie streeft een meerderheidsbelang na. De transactie zou in het eerste kwartaal van 2016 moeten afgerond zijn.Digitalisering is een belangrijk item geworden in de autobranche, vooral met het oog op zelfrijdende wagens. Die hebben nood aan erg precieze digitale stratenkaarten. Volgens BMW-topman Harald Krüger moet Here een 'sleutelrol spelen in de digitale revolutie van de mobiliteit'. Nokia zelf wil zich in de eerste plaats gaan concentreren op zijn kernactiviteit als leverancier van telecominfrastructuur. Ook Uber en de Chinese techgigant Baidu waren geïnteresseerd in Here, maar vielen uiteindelijk af. Intussen heeft Microsoft zijn eigen digitale kaartenbusiness wel al verpatst aan de Amerikaanse alternatieve taxidienst.(Belga, FT)