“Als je een huis bouwt, heb je liever niet dat architect en aannemer één en dezelfde persoon zijn”, licht Patrick van Male de oprichting van zijn ‘bedrijfsproject’ toe.

Met zijn diploma’s filosofie en economie zwierf Patrick van Male eerst wat rond in de sociale sector, daarna kwam hij in de privé terecht, onder meer bij Microsoft. Hij werd directeur van CEDITI (Centre de Diffusion des Technologies de l’Information) waar hij een jaar geleden weer vertrok. “Ik stelde vast dat er bij it-projecten nauwelijks aandacht is voor een analyse van de behoeften van de klant, waar uiteindelijk de klant vaak voor opdraait.” Als een project onderschat werd, wil de leverancier uiteraard hoe dan ook zijn marge behouden, ofwel door het project te vereenvoudigen, ofwel door te beknibbelen op de kwaliteit van zijn prestaties. “De behoefteanalyse kost tijd en geld”, erkent Patrick van Male, “ook al omdat informatica en business niet altijd dezelfde taal spreken.”

ULM

Om zijn aanpak van projectbeheer te structureren, doet van Male een beroep op UML of Unified Modelling Language, een modelleertaal waarmee je de businessbehoeften van klanten op een rijtje zet en daarbij rekening kan houden met 14 mogelijke dimensies. Dat document gaat dan naar de it-afdeling voor bekrachtiging en vervolgens naar het softwarehuis voor uitvoering. Goed om te weten is nog dat Corean voor de opensourcemethodologie StarUML heeft gekozen en de prognostische methode verkiest (behoefteformulering, formalisering, validering, businessmodel, analysemodel en dan technisch model) boven de iteratieve lustechniek. “UML is hiermee een stuk toegankelijker geworden”, benadrukt hij. Van Male benadrukt zijn onafhankelijkheid ten aanzien van leveranciers hoopt dit jaar nog zijn eerste klanten binnen te halen. In 2010 verwacht hij een omzet van om en bij de 100.000 euro te draaien. “Na 4 jaar zouden we al met 8 consultants kunnen zijn”, meent van Male die zijn bedrijf echter niet buitensporig ziet groeien. Hij denkt veeleer aan partnerships met andere adviesverleners. Het is ook niet uitgesloten dat Corean zich zal toeleggen op bepaalde verticale markten, om de behoeften van de gebruikers nog beter te begrijpen. Zijn doelgroep bestaat uit bedrijven met een honderd tot enkele duizenden werknemers, en dan vooral de businessafdelingen. “Wij assisteren veeleer bij de opdrachtgeving dan bij de aanneming”, besluit de oprichter van Corean die niet nalaat te wijzen op zijn onafhankelijkheid van leveranciers.

[MH]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content