Analisten volgen tegenwoordig met argusogen de cijfertjes van de Japanse pc-markt. Voor de vijfde keer op rij daalt de verkoop van pc’s voor consumenten, maar ook in de bedrijvenmarkt krijgen pc-verkopers het alsmaar moeilijker. Wat is er aan de hand?
De cijfertjes van marktonderzoeker IDC liegen er niet om: voor het vijfde opeenvolgende kwartaal is er sprake van een daling in de pc-verkoop. En de meest recente cijfertjes geven niet meteen een positief signaal voor de toekomst: in Q2 van 2007 daalde de desktopverkoop met 4,8 procent en die van laptops met 3,1 procent. Sinds 2006 vertonen de verkoopsgrafieken van NEC en Sony een dalende lijn, en Hitachi kondigde eind oktober aan dat het zich volledig terugtrekt uit de pc-markt voor consumenten. Zelfs Apple – dat met name in de Verenigde Staten keer na keer een stijgende verkoop van computers laat optekenen – doet het slecht in Japan. In de eerste negen maanden van dit jaar ging de verkoop van Macs er 5 procent op achteruit vergeleken met het jaar ervoor.
Het lijkt er op dat de pc in Japan het slachtoffer wordt van de verregaande multimedialisering en de alsmaar toenemende populariteit van draagbare snufjes en allerlei gadgets. Masahiro Katayama van IDC bevestigt dat vermoeden: “Wat de markt voor thuiscomputers verliest, komt er bij de verkoop van flatscreen-tv’s en gsm’s bij. ” Vroeger had de pc een monopolie op rekenkracht; tegenwoordig loopt het merendeel van de Japanners rond met een rekenkrachtige smartphone die heel wat van de functies van een pc kan overnemen. Heel wat gsm’s zijn in essentie zelfs een draagbare gameconsole of hebben zelfs al terabytes (!) aan geheugen aan boord. “Hier in Japan groeien kinderen op met mobieltjes, en niet met pc’s”, voegt Katayama daar nog aan toe: “De toekomst van de pc is niet bepaald rooskleurig… “De verregaande multimediamogelijkheden van alsmaar meer portable gadgets maken de pc langzaamaan haast overbodig. Miljoenen mensen downloaden er elke dag rechtstreeks muziek op hun gsm, doen aan online shopping met hun smartphone en spelen er games mee. Digitale camera’s maken rechtstreeks verbinding met een printer, foto’s tonen ze meteen op een grote high-definition televisie die meteen ook de laatste nieuwe films binnenhaalt: een pc komt er niet meer aan te pas. Meer dan 50 procent van de Japanse bevolking leest e-mail en browst op internet via zijn gsm, zoals blijkt uit recent cijfermateriaal van het Japanse ministerie van binnenlandse zaken. In datzelfde onderzoek kwam ook naar voor dat 30 procent zegt dat ze hun pc steeds minder gebruiken om e-mails te lezen en te verzenden. De meest populaire Japanse networking site (Mobagay Town) is zelfs speciaal ontwikkeld voor gebruik op een handset.
Geen thuiswerk
Maar volgens analisten is er nog een andere belangrijke reden waarom ook in de zakelijke markt de pc-verkoop zo moeilijk loopt. We zien Japanners allemaal als workaholics, maar vergeten dat het merendeel van hen niet thuis werkt. In de Westerse wereld krijgen heel wat werknemers een extra computer of laptop om thuis gewoon verder te kunnen werken. Toch geven pc-fabrikanten de strijd nog niet op; zaak is om potentiële kopers aan te trekken door nieuwe, originele invalshoeken of concepten te bedenken. De form factor wordt daarbij steeds be-langrijker. Het resultaat is dat de meeste nieuwe Japanse pc’s er tegenwoordig meer als audiovisuele apparatuur uitzien. Of in het geval van Sony zelfs als een wandklok; kwestie van toch maar een plaatsje in de woonkamer te kunnen opeisen.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier