Netwerkoperatoren moeten dringend nieuwe inkomstenbronnen zoeken als ze competitief willen blijven op de breedbandmarkt. En die inkomstenbronnen moeten ze vooral bij adverteerders gaan zoeken. Dat was één van de voornaamste boodschappen op het voorbije World Broadband Forum in Berlijn. Gaan de telecombedrijven een aanval inzetten op het businessmodel van Google?
Lang leve VDSL2 en triple play, luidde het credo in Berlijn. Maar ironisch genoeg was het vaakst gehoorde gesprekonderwerp onder de klanten en het Europese perslegertje de ronduit slechte toestand van de internetverbinding in het congrescentrum waar het evenement plaatsvond. De ethernetlijnen op de kamers van de talrijke genodigden vielen voortdurend uit, en op het draadloze netwerk geraken bleek al helemaal onmogelijk, tot in het perszaaltje toe. Bel-gacom weze bij deze gewaarschuwd: de hoofdsponsor van het World Broadband Forum 2008 in Brussel voorziet bij voorkeur een internetverbinding die werkt. Daarnaast kon je er niet omheen dat er in Berlijn heel wat vraagstekens geplaatst werden bij de leefbaarheid van de talrijke nieuwe breedbandtoepassingen. Mobiele televisie of video-op-aanvraag aan de man brengen, het blijkt moeilijker dan gedacht. Zo opperde topman Sushel Bijganath van RTL Online dat de Duitse kijker niet wenst te betalen voor programma’s die hij later op de lineaire televisie kan zien, en dat interactiviteit tot op heden allesbehalve interessant is voor mediabedrijven en adverteerders. Hij zag interactieve televisietoepassingen op termijn plaats ruimen voor klassieke internetapplicaties. Dezelfde kwestie dook op bij een debat rond mobiele televisie. Moet mobiele content gratis worden aangeboden? Eoghen O’Sullivan van het Europese Digital Video Broadcasting-project (DVB) vroeg zich luidop af of de Europese consument wel bereid zal worden gevonden om in de buidel te tasten. De man gaf de telecombedrijven de raad mee om met een voldoende flexibel businessmodel te komen, waarbij plaats is voor een betalend, maar vooral ook voor een gratis aanbod.
Monetizing the session
En ook Michel Rahier, voorzitter van de carrier and wireline business groups van Alcatel-Lucent, benadrukte tijdens zijn keynote dat een meer reclamegerichte aanpak noodzakelijk is. Ook hij gaf aan dat de telefoniebedrijven er beter aan zouden doen om het uitzenden van video-op-aanvraag geheel of gedeeltelijk te laten betalen door reclame. Interessant daarbij is dat marketeers zich langzaamaan op de iptv-sector te richten, omdat die na een moeilijke start toch een aanzienlijk volume aan het krijgen is.
Rahier sprak in dat verband over “monetizing the session”. “Er doen zich niet alleen kansen voor op het moment dat de consument gebruik maakt van een breedbanddienst, maar ook voor en na dat moment. ” Rahier doelt hiermee op het feit dat de operatoren meer geld zouden kunnen halen uit transacties gelinkt aan de breedbandervaring, bijvoorbeeld door voor en na een film merchandising aan te bieden. “Bij het ontwikkelen van dergelijke toepassingen zullen intelligente netwerken steeds belangrijker worden”, aldus nog Rahier.
Tijdens een panelgesprek waarbij iptv vergeleken werd met internettelevisie, kwam telecomdirecteur Rob Van Den Dam van IBM met een gelijkaardig verhaal.
Hij stelde dat netwerkoperatoren een stapje voor hebben in de reclamemarkt op internetbedrijven zoals Google, omdat ze een hechtere relatie onderhouden met hun klanten.
Tony Bates, senior vice-president bij Cisco, en ceo Scott Kriens van Juniper Networks traden Rahier bij. “Gepersonaliseerde reclame zou een lucratieve inkomstenstroom kunnen genereren voor de operatoren. Ze kunnen de kennis over hun klanten gebruiken om marktaandeel van internetgigant Goo-gle af te snoepen. ” Netwerkoperatoren hebben vaak consumenteninformatie in huis waar andere bedrijven maar van kunnen dromen.
Niet alleen slaan ze persoonlijke details op van de klanten die onder contract liggen, ze kunnen ook al hun communicatietools inzetten om nog heel wat meer te weten te komen, zoals hoe vaak iemand het internet gebruikt, naar wie hij sms’jes stuurt of telefoneert, en waar hij zich op een bepaald moment bevindt. Tony Bates van Cisco: “Eens locatiegebaseerde reclame helemaal uitgedokterd is, kan de gebruiker er via zijn mobieltje op attent gemaakt worden dat er een speciaal merk Slovaaks bier wordt aangeboden wanneer hij op vakantie is in Bratislava, of kan hem verteld worden waar hij tapas moet gaan eten op zijn businesstrip naar Madrid. ”
Alcatel-Lucent speelt op zijn eigen manier in op deze ontwikkelingen, en werkt aan een soort van ‘reclamemachine’ die het profiel van de eindgebruikers kan koppelen aan spotjes die klaar zitten in een databank. Belgacom is alvast geïnteresseerd, maar beseft dat er een delicate evenwichtsoefening wacht tussen de telefoonbedrijven en de eigenlijke tv-zenders. Commerciële televisiezenders moeten zelf immers ook leven van reclame.
Convergentie
Scalability en convergentie waren de andere hot topics in Berlijn. Op zich hoeft dat niet te verbazen, omdat tegen 2010 wereldwijd al 2 miljard mensen van breedbanddiensten gebruik zouden maken, zowel vast als mobiel. Tegen 2015 zouden dat 5 miljard mensen zijn.
“Convergentie is fun“, vertelde executive vice-president Bridget Cosgrave van de Enterprise Business Unit van Belgacom aan iedereen die het horen wilde. “Stakeholders, klanten en werknemers: iedereen kan er zijn voordeel mee doen.” Cosgrave onderscheidt vier soorten convergentie: netwerkconvergentie (ongelimiteerde toegang tot verschillende netwerken), convergentie van online diensten, industriële convergentie (samenwerkingsverbanden tussen verschillende bedrijven), en convergentie van terminals (wifi/gsm toestellen). “Vooral op het vlak van terminalconvergentie staan we nog nergens”, aldus Cosgrave. “Klassieke OSS/BSS systemen linken aan totaal nieuwe concepten is een enorme uitdaging, waarbij we onze hele back office in feite moeten herdenken.” Chief technology officer Stephan Scholz van Nokia Siemens Networks ging nog een stapje verder en lanceerde het idee voor één groot superbreedbandnetwerk, voor alle data, draadloos of via fiber, en dit met één simpele, eenvoudige architectuur. Een gevolg van de groeiende convergentie en het toegenomen dataverkeer, is de noodzaak aan systemen waar gemakkelijk op kan worden verder gebouwd. Vicente San Miguel van Telefonica stelde op een leuke manier voor wat hij juist bedoelde met scalability: 10 doorsneegezinnen met iptv in huis creëren meer ip-verkeer dan alle Spaanse internetgebruikers in 1997 samen. Uiteraard heeft dat zo zijn gevolgen voor de architectuur van breedbandnetwerken. Alcatel-Lucent -alweer Alcatel-Lucent- speelde in op de scalability- en convergentievraagstukken met de introductie van de META-architectuur, waarmee mobiele operatoren hun netwerken kunnen ‘herstructureren’ naar alternatieven die volledig op ip zijn gebaseerd. Daardoor verwerven ze niet alleen een grotere controle over hun netwerk, maar vergemakkelijken ze tegelijkertijd de doorgroeimogelijkheden.
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier