Magali De Reu Ondernemer, journalist, spreker en auteur van 'Aut of the Box'

Thuiswerken : volgens een studie van Forbes levert dat gelukkige én productievere werknemers op. Voor Buffer, de Amerikaanse start-up achter de gelijknamige social media-app, is thuiswerk alvast de norm. Het bedrijf bestaat sinds 2010 en heeft nooit een fysiek kantoor gehad. Maar is zo’n beleid ook werkbaar?

Buffer is niet meteen een bedrijf dat haar beleid volgens het boekje voert. Al denkt men daar bij de organisatie ongetwijfeld anders over. “We hebben ons eigen boekje met een specifieke waardenset waar iedere werknemer plichtsgetrouw bij zweert”, steekt Hailley Griffis, pr-specialiste bij Buffer van wal, “Transparantie is daar één van en misschien ook wel datgene waar Buffer voor bekend staat. Ik werk nu al zeven maanden voor dit bedrijf en ik moet toegeven dat ik positief werd verrast door de manier waarop Buffer die waarde invult. Veel start-ups, zeker hier in Noord-Amerika en Canada, beweren dat openheid een roestvaste pijler is van hun bedrijfscultuur, maar je ziet dat credo niet altijd terugkeren in de praktijk. Bij Buffer wordt letterlijk elke mijlpaal, mislukking, kans of bedreiging gedeeld met het volledige team. Dat zorgt voor gelukkige werknemers die zich geapprecieerd voelen en tegelijk trots zijn op hun werk. Bij minder leuke gebeurtenissen of situaties ligt de situatie vaak gevoelig maar we vinden het wel bewonderenswaardig dat de oprichters open communiceren over wat er leeft binnen het bedrijf. Eerder dit jaar moest Buffer noodgedwongen tien mensen laten gaan. Nadien hebben we daar intern over gepraat, want dat was geen gemakkelijke periode voor ons. Joel, een van de oprichters, heeft ook een blogartikel geschreven over de foute beslissingen die aan de basis lagen van die ontslagen. Door er openhartig over te praten zijn we er als bedrijf sterker uitgekomen.”

FEEDBACK

Griffis voert geen promopraatje, op de website van Buffer kan u inderdaad het salaris raadplegen van iedere werknemer, net als de filosofie achter de prijszetting en natuurlijk ook de jaarlijkse cijfers. “Velen van ons voelen zich gemotiveerd door die openheid,” gaat Griffis verder, “dat stimuleert de drang om ons voortdurend te verbeteren in onze job. Zo krijg je een sneeuwbaleffect : we deinzen er niet voor terug om open kaart te spelen over onze individuele zelfverbetering, waardoor je met anderen ook voortdurend evalueert hoe je beter kunt functioneren of presteren als team. Op die manier overtreffen we soms zowel onze individuele als onze gezamenlijke OKR’s (Objectives and Key Results, nvdr.). Een keer per maand krijgt ieder van ons feedback van zijn teammanager. Dat feedbackmoment vindt dan weer wél plaats tijdens een een-op-eengesprek. Uit ervaring weten we dat het leuker is om je successen en werkpunten als eerste te weten, zonder dat je die meteen moet delen met de rest van het team.”

BUFFER BOOTCAMP

Die een-op-eengesprekken krijgen recruten volgens Griffis al tijdens de proefperiode die voorafgaat aan een vaste of freelance betrekking bij Buffer. “We noemen het de ‘Buffer Bootcamp’,” gaat ze verder, “Buffer neemt daar vijfenveertig dagen de tijd om je beter te leren kennen. Als bootcamper krijg je een Leader Buddy, een Role Buddy en een Culture Buddy toegewezen die je een duwtje in de rug geven om je verder in te werken.”

Of u na de inwerkperiode verzekerd bent van een vaste rol in het Buffer-team hangt af van een aantal zaken. “Uiteraard moet er een match zijn met de Buffer-cultuur en je moet ook snel kunnen schakelen binnen een start-upomgeving”, bevestigt Griffis, “Bij Buffer moet je een kameleon zijn en je flexibel kunnen opstellen waar en wanneer nodig. Als je ook nog eens feedback met open armen kunt verwelkomen, dan is de kans groot dat je mag blijven. Zeventig procent van alle Bootcampers mag na de proefperiode rekenen op een vaste positie bij het bedrijf.”

WERELDWIJDE TEAMS

Niet iedereen kan het zich voorstellen : werken bij een bedrijf waarvan u het gros van de collega’s nog nooit in levende lijve hebt ontmoet. Buffer’s multiculturele team zit verspreid over zes continenten en vijftig verschillende steden. “Je mag zeker niet veronderstellen dat we daardoor in sociaal isolement leven”, reageert Griffis snel, “Ik denk dat er bij Buffer juist meer wordt gecommuniceerd omdat we met een virtueel kantoor werken. Daarnaast zakken we tot drie keer per jaar af naar een gezamenlijk gekozen locatie voor een teambuilding. Zelf woon ik in Canada maar ik ben meestal ook aan het reizen. Ik vind het fantastisch om die hobby te kunnen combineren met mijn job. Wel heb ik een soort routine gecreëerd voor mijn dagelijkse taken. Mijn werkdag start altijd met het inhalen van lopende projecten, zaken en statusupdates via Slack en e-mail. Wanneer ik ‘s morgens mijn e-mails lees, zitten sommige van mijn teamleden in lunchpauze.”

Werken in verschillende tijdzones maakt de job voor Griffis leuk en dynamisch : bij Buffer is het nooit stil en valt er altijd iets nieuws te beleven. “De reden dat Buffer-werknemers hier zo graag werken, is omdat er een echte work-hard-play-hard-mentaliteit heerst,” zegt ze daarover, “Dat zit zelfs in kleine dingen : we hebben bijvoorbeeld een Slack-bot die een keer per week vraagt hoe je week is geweest en of je je goed in je vel voelt. Elke vrijdag houden we een impromptu hour, waarbij we allemaal samenkomen op Zoom (een variant van Skype, nvdr.) en bijpraten zoals andere bedrijven in een fysiek kantoor doen.”

WERELDWIJDE KLANTEN

Naast gelukkige en betrokken medewerkers biedt de internationale spreiding van medewerkers nog een ander groot voordeel voor Buffer : een grotere afzetmarkt. SaaS-producten zoals Buffer zijn relatief schaalbaar en het kost niet onoverkomelijk veel geld en moeite om de software in verschillende landen te lanceren. Bovendien stellen de internationale teams Buffer in staat om voor haar klanten een snelle en betere dienstverlening te verzorgen. “Daar zijn we tamelijk obsessief mee bezig,” lacht Griffis, “we streven er echt naar om 80 procent van de e-mails binnen het uur te beantwoorden. Ja, dat is soms gekkenwerk, maar niets kan op tegen de dankbaarheid die je terugkrijgt van tevreden klanten. Daar doen we het voor.”

Magali De Reu

“Ik denk dat er juist meer wordt gecommuniceerd omdat we met een virtueel kantoor werken”

“Wanneer ik ‘s morgens mijn e-mails lees, zitten sommige van mijn teamleden in lunchpauze”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content