Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Hoe lang nog voor Juniper wordt opgeslokt in een markt die volop consolideert en convergeert? “Ik ben niet slim genoeg om in de toekomst te kijken, maar als we cutting edge willen blijven, dan moeten we dat op eigen kracht doen.”

Juniper doet het goed. De netwerkspecialist kan bogen op een uitstekende reputatie, en ziet zijn marktaandeel jaar na jaar stijgen. Enige minpunt lijkt de ietwat beperkte portfolio. Terwijl concurrenten als Cisco en HP steeds breder gaan en volledige oplossingen aanbieden voor datacenters (storage, servers én netwerkinfrastructuur), blijft Juniper eigenzinnig een ander pad bewandelen.

Dankzij de sterke focus op software en ontwikkeling, zou je kunnen zeggen dat het bedrijf evolueert naar een soort van ‘Google voor de netwerkindustrie’. Dat zwaartepunt lijkt goed gekozen, want applicaties zijn ook binnen deze sector het nieuwe dada.

Anderzijds stellen velen zich de vraag hoe lang Juniper nog onafhankelijk kan blijven in een markt die volop consolideert en convergeert. IBM wordt steeds nadrukkelijker genoemd als mogelijke overnemer. Wat is de plaats van de netwerkspecialist eigenlijk in dat nieuwe ecosysteem? Data News legde de vraag voor aan Pradeep Sindhu, de aimabele oprichter en cto van Juniper.

“Wat is het probleem vandaag? Dat bedrijven geen inkomsten meer halen uit it, toch? Het businessmodel van de carriers werkt niet meer, want de kosten zijn groter dan de baten. Waarom is dat zo? Die vraag zou je eens moeten stellen aan onze concurrenten. Cisco en HP kunnen storage, servers én networking aanbieden, maar ondanks hun brede aanwezigheid op de markt zijn hun oplossingen nog steeds niet kosteneffectief”, zegt Sindhu. Volgens de topman bestaat het grote probleem er in dat infrastructuur traditioneel in silo’s wordt uitgerold. “We komen uit een wereld waarin er voor elke killerapplicatie een aparte netwerkinfrastructuur werd opgezet, en waarin elk bedrijfje een eigen private datacenter onder dak moest hebben. Met als resultaat dat gemiddeld slechts vijf procent van de kracht van de servers daadwerkelijk gebruikt wordt.”

“Werken met verticale silo’s en kleine datacenters is vreselijk inefficiënt”, klinkt het. “Waarom bouwen mensen geen kerncentrale in hun tuin? Omdat kerncentrales niet efficiënt zijn op kleine schaal. Schaalvoordelen krijg je enkel door massief grote sites te bouwen. Dat is niet anders met datacenters en netwerken.”

“Het netwerk van de toekomst zal een horizontaal platform zijn, met universele hardware onder de motorkap. De functionaliteit komt van de software, van de applicaties. Ziedaar onze strategie. Wij bieden een open software ecosysteem aan dat draait op een universele infrastructuur, en waarvoor Juniper, partners én klanten op een snelle en efficiënte manier software kunnen schrijven. Als service providers dàt model volgen, kunnen ze terug rendabel worden.”

“Bedrijven als Cisco en HP kopen eigenlijk marktaandeel met hun uitgebreide portfolio, en nemen genoegen met een status quo. Dat willen wij uitdrukkelijk niet doen. Wij luisteren naar onze klanten wanneer ze zeggen dat ze problemen hebben met de complexiteit en de kostprijs van hun netwerken, en dat ze niet langer willen opgesloten zitten in bedrijfseigen oplossingen.”

Partners

Juniper wil wel onafhankelijk blijven, maar is toch duidelijk aan het opschuiven in de richting van IBM, en in mindere mate naar Dell. “Historisch gezien hebben wij een nauwe band met IBM, dat klopt”, aldus nog de cto. “Onze relatie met Dell is van een recentere datum. Omdat we zelf focussen op high performance networking, hebben we die partners nodig.”

“Je kan niet innoveren als je én computing én storage én networking zelf probeert te doen. Het is onmogelijk om cutting edge te blijven in elk van die drie domeinen. Onze taak is het om networking naar het niveau te tillen van computing en storage, met universele infrastructuur voor iedereen.”

“Er is niet zoiets als een computer die Oracle draait, of een pc voor Facebook. Wel, die notie van general purpose computing willen wij introduceren in onze sector. Juniper is de enige partij die dat doet. Eén en ander kunnen we niet alleen, maar wel met partners die sterk zijn in computing en in storage. Daarom onze allianties met IBM, Dell en VMWare.”

Cisco begeeft zich intussen nadrukkelijk op de consumentenmarkt. Juniper plaatst ook daar vraagtekens bij. Waarom juist? “Cisco en Juniper bevinden zich op verschillende punten in hun ontwikkeling. Om nog te kunnen groeien, was het noodzakelijk voor Cisco om te gaan kijken naar wat er zich buiten het netwerk afspeelde. Maar wij staan zo ver nog niet.”

“Juniper heeft een marktaandeel van 30 procent bij service providers en een kleiner aandeel op de bedrijvenmarkt. We kunnen dus nog flink wat groeien. In ons stadium is het logischer om te blijven focussen op onze core business, en partnership af te sluiten met partijen die experts zijn in hun eigen vakgebied. De geschiedenis zal uitwijzen of we gelijk gehad hebben.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content