Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Belgische bedrijven hebben hun cloudstrategie nog niet duidelijk uitgestippeld, maar integrators bereiden er zich al actief op voor. Kwestie van meer flexibiliteit te bieden en hun kosten te verlagen.

Voor veel bedrijven ligt het besluit om te migreren naar cloud nog niet vast. Behalve misschien dan voor mailboxen en samenwerkingstools. Probleem is de beveiliging van de gegevens, soms de kosten van de connectiviteit en de onzekerheid over de kwaliteit van de service (vooral dan de beschikbaarheid). De leveranciers zeggen nochtans dat dit de toekomst is en dat de vraag niet zozeer is of cloud relevant is, maar wel wanneer het zal worden ontplooid. En natuurlijk willen ze aan hun klanten de voordelen voorspiegelen op het vlak van kostenverlaging, beheersing van de investeringen, flexibiliteit, responsiviteit, enz. Natuurlijk zwijgen ze daarbij in alle talen over de kosten op lange termijn, de valkuilen van cloud computing-contracten of de moeilijkheden bij de integratie van clouddiensten.

Nieuw vak

Natuurlijk zal het vak van integrator evolueren door cloud. Voortaan is er geen sprake meer van om vooraf geconfigureerde oplossingen zo goedkoop mogelijk te integreren en te beheren op de site van de klant of op eigen infrastructuren – meer bepaald door ze te laten evolueren. Het valt natuurlijk nog te bezien of de ontwikkeling van cloud computing ten koste zal gaan van de integrators, die deze processen op een gestandaardiseerde manier beheren.

Volgens analisten kan een onderneming die al een dienst heeft uitbesteed of elders laat hosten gemakkelijker de stap zetten naar cloud, zeker omdat de voordelen ervan al werden vastgesteld.

Het lijkt er echter op dat klanten de voordelen van cloud op het vlak van financiën of vooral business nog niet helemaal inzien. Bovendien ligt een klant die een dienst wil uitbesteden om de kwaliteit ervan te verbeteren, of die zijn it-infrastructuur geheel of gedeeltelijk wil laten beheren door iemand van buitenaf, er niet noodzakelijk wakker van of er hierbij gebruikt gemaakt wordt van cloud. De integrators zeggen zelfs dat deze klanten zich geen zorgen maken om de gebruikte onderliggende technologie om hun probleem op te lossen, ze willen alleen maar dat het probleem uit de weg wordt geruimd.

Daarnaast kan cloud kleine en middelgrote ondernemingen laten genieten van nieuwe diensten zonder over extra middelen te hoeven beschikken, die schaarser zijn dan ooit.

Uitgebreid aanbod

Voor integrators kan cloud ook een nieuwe pijl op hun boog vormen. Vooral omdat ze vaak een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd met hun klanten in het kader van outsourcing. Vertrouwen is juist een van de sleutels tot het succes van cloud, zeker omdat veiligheid nog altijd een belemmering voor een bredere inburgering van cloud vormt.

Hetzelfde geldt voor het aspect beschikbaarheid van cloud: vertrouwen is de sleutel tot succes van een contract, maar ook de ondertekening van een contract dat de serviceniveaus en eventuele boetes bij niet-naleving van de contractclausules bepaalt, is niet onbelangrijk.

Het is natuurlijk duidelijk dat niet alle bedrijven het antwoord op hun problemen zullen vinden in cloud, en dat sommige een eigen infrastructuur zullen blijven gebruiken. Ook zullen veel klanten in eerste instantie de voorkeur geven aan een private cloud voordat ze de stap zetten naar een hybride cloud of later zelfs naar een publieke cloud.

Hybride cloud is duidelijk een veelbelovende oplossing omdat het zorgt voor maximale flexibiliteit, waardoor het bedrijf de meest kritieke data en applicaties binnen eigen muren kan houden, en minder gevoelige programma’s en data extern te laten exploiteren. Temeer omdat een publieke cloud per definitie meer rigide en meer gestandaardiseerd en minder mogelijkheden voor maatwerk biedt.

Makelaar

Integrators zien in cloud een ‘natuurlijke’ uitbreiding van hun serviceactiviteiten, maar er zou toch een nieuw beroep kunnen ontstaan, namelijk dat van makelaar of broker. Want met zowel interne, gemengde en openbare datacenters, in-house of buitenshuis beheerde applicaties en een bijzonder gefragmenteerde it-infra-structuur, of zelfs het gebruik van meerdere service providers, zullen de cloud service providers de behoefte voelen om deze verschillende gebruikers, systemen, databases, applicaties en webservices met elkaar te verbinden.

Deze rol zal weggelegd zijn voor de ‘cloud service brokers’ (csb), die fungeren als tussenpersoon tussen de gebruikte clouddiensten door services met toegevoegde waarde te bieden op het vlak van governance, veiligheid, analytics, enz. tussen de verschillende cloudproviders en de ‘consumenten’. Dit soort makelaarschap is nodig geworden doordat er – nog? – geen standaard bestaat in de cloudsector, wat de omzetting van een code die specifiek geschreven is voor een dienst naar een andere cloudservice verhindert. Maar de brokeragedienst moet ook worden aangeboden tussen de clouddiensten en de traditionele on-premiseapplicaties, zoals erp.

Traditionele integrators bevinden zich in de juiste positie om deze nieuwe rol van de makelaar te vervullen (ook al moeten we ons afvragen hoe ze zullen reageren wanneer ze clouddiensten afkomstig van concurrenten gaan moeten integreren), maar we zien ook start-ups of minder traditionele spelers die makelaarstools en -diensten aanbieden. Zo is er Facebook op het vlak van marketing of minder bekende bedrijven zoals Appirio, Zuora of Bottomline.

Vertrouwen

Kortom, alle integrators stellen zich vragen over de toekomst van hun sector en de manier waarop cloud hun inkomsten zal beïnvloeden, maar één ding lijkt vast te staan: de vertrouwensrelatie die zij hebben opgebouwd met hun klanten. Een relatie waarbij de integrator in de eerste plaats een betrouwbare adviseur is. De opkomst van cloud benadrukt alleen nog meer het belang van dit vertrouwensbegrip, wat integrators vooral… vertrouwen geeft in hun toekomst.

Data News organiseert op 20 september een Business Forum over cloud computing. Alle info op: www.datanews.be/ businessforum.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content