Er zijn mensen die beweren dat ik een rabiaat Microsoft-hater ben die elke morgen 2 MCSE’s tussen de boterham opeet. Niks van aan. In opiniebijdragen probeer ik de situatie te analyseren zoals ze is en gaten te prikken in de mythes die door marketing – vaak niet gehinderd door enige kennis van de werkelijkheid -, business development en andere evangelisten de wereld ingestuurd worden. Het stoort mij dat kritische kanttekeningen maken onmiddellijk wordt afgedaan als fundamentalisme tegen deze of gene partij. Net zoals D’hooghe iedereen die tegen het nieuwe stadion in Oostkamp (gebouwd in landbouwgebied, enkel bruikbaar voor voetbal, 10.000.000 overheidsgeld om het nieuwe stadium te ontsluiten, etc. ) bestempelt als “tegen Club Brugge en tegen het voetbal”. Noem je tegenstander fundamentalist, terrorist of facist en je kan hem het zwijgen opleggen.

Eén van de dingen die me altijd opvallen is hoe de grote Microsoft-roergangers er redelijk consequent in slagen om grote ontwikkelingen in de it- en online sector totaal te missen. Als profeet zijn ze stuk voor stuk gebuisd. Ik wil het niet opnieuw hebben over het “640K ought to be enough for anybody”. Maar Bill miste wel het hele ontstaan van het commerciële internet en hield halstarrig vast aan het eigen compuserve-bbs-achtige MSN. Het heeft bloed, zweet, tranen en monopolistische trucs gekost om dit achteraf goed te maken en een belangrijke player op de internetmarkt te worden. Ook opvolger Ballmer kan er wat van: “There’s no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance.” Als Microsoft een wielrenner zou zijn dan was het een kampioen in achtervolging. De tegenstanders achterna gaan en alles wat men heeft uit de kast halen om ze bij te benen en finaal als eerste over de streep te gaan. Microsoft is haast nooit bij de early players en als het er toch bij is, is het een technologie waar je beter niet op kan gokken.

Achteraf zijn ze echter wel diegene die erin slagen om er het echt grote geld mee te verdienen en zelfs de markt te domineren. Het is alsof Microsoft een philosophers stone, een steen der wijzen, heeft die hen in staat stelt om onedele technologieën in goud te veranderen. Logisch dat alle andere it-alchemisten hun de steen benijden en op zoek gaan naar de magische formule.

Jan Guldentops-Jan Guldentops is netwerk- en securityconsultant van het Leuvense consultancybureau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content