Onmogelijk om naar India te gaan zonder in het Tata-melkwegstelsel te belanden. Een groep van 28,8 miljard dollar met 290.000 personen, actief via 96 verschillende bedrijven in uiteenlopende sectoren zoals de automobielsector (met Tata Motors en de nu al beroemde Nano-auto voor 2.500 dollar), de voedingssector (thee), de staalnijverheid (sinds de overname van het Britse Corus), het hotelwezen (met de prestigieuze Taj-hotels, maar binnenkort ook zeer goedkope hotels), en de informatica natuurlijk.

Filantropie

De groep is een buitenbeentje in het huidige kapitalistische systeem, aangezien 66 % van het kapitaal van de holding wordt gehouden in filantropische fondsen, waarbij de groep bovendien massaal investeert in duurzame ontwikkeling. Zo ligt de groep aan de basis van het Nationale Instituut voor de Wetenschappen en besteedt ze elk jaar meer dan 110 miljoen dollar aan diverse nationale initiatieven, zowel voor de financiering van wederopbouw na rampen als voor de promotie van onderwijs. Tata lanceerde ook een uitgebreid informatieprogramma door een rurale portal te ontwikkelen die toegankelijk zal zijn voor meer dan 700.000 dorpen.

De groep denkt ook aan een alfabetiseringsprogramma dat gsm-schermen gebruikt in plaats van duurdere, minder mobiele computers. Elke maand telt India 8 miljoen nieuwe gsm-abonnees, en het heeft nu in totaal zo’n 200 miljoen gebruikers. “Making profit is good, but using this profit is important”, dat is de boodschap die het bedrijf probeert duidelijk te maken. Een boodschap die in de smaak lijkt te vallen bij de medewerkers, want met een dergelijke filosofie kan TCS niet enkel jonge afgestudeerden aantrekken maar zijn medewerkers ook bij zich houden. Volgens een schatting van Tata genereert de groep momenteel rechtstreeks en onrechtstreeks maar liefst 2,5 miljoen banen.

Communicatie

In het kader van een andere uitbreiding van zijn activiteitenpalet kondigde de groep een paar weken geleden de oprichting aan van Tata Communications, een bedrijf dat diensten voor de transmissie van gegevens (connectiviteit, Ethernet, internet) en stem, privénetwerken (managed vpn’s, mpls), hostingdiensten en oplossingen met toegevoegde waarde en outsourcingdiensten voor netwerken zal aanbieden. In India zal het ook breedbandtoegang leveren.

Om dat te doen gebruikt het bedrijf een van de belangrijkste onderzeese kabelnetwerken ter wereld, met een ‘tier 1’ ip-netwerk, meer dan 300 aanwezigheidspunten in de wereld en meer dan 100.000 m2 oppervlakte in hostingcentra.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content