Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het merendeel van de grote bedrijven in Europa investeert meer geld in draadloze dan in bekabelde ict-infrastructuur. Een kentering?

54 procent van de 400 door het onderzoeksbureau Vanson Bourne ondervraagde it-managers van bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers, zegt meer te investeren in draadloze technologie dan in traditionele bekabelde netwerken. Gevraagd naar de motivatie, antwoordde 57 procent dat de mobiliteit van hun medewerkers een strategische noodzaak geworden was en daardoor ook het doorslaggevende argument voor meer draadloos. De andere respondenten kiezen voor draadloos op het moment dat hun bestaande bekabelde netwerk aan vervanging of uitbreiding toe is. Dat ziet er dus goed uit voor het wireless-kamp, zeker als je ook nog weet dat liefst 88 procent van de bedrijven verwacht dat alle netwerkapparatuur in hun organisatie over drie jaar geschikt zal zijn voor draadloze communicatie.

Een belangrijke kanttekening is dat het onderzoek werd uitgevoerd in de ons omringende landen, aangevuld met Italië, Spanje en Scandinavië. Belgische bedrijven kwamen dus niet aan bod. In Nederland zegt driekwart van de ondervraagde it-managers wel dat ze ervan uitgaan dat hun netwerk in 2010 volledig draadloos zal zijn – op voorwaarde dat de beveiliging en prestaties geen problemen opleveren.

Casper Zweers, directeur Benelux bij de Enterprise Mobility business unit van Motorola die het onderzoek liet uitvoeren, is van oordeel dat die voorwaarde geen probleem meer kan zijn. “Draadloze netwerken bieden juist méér veiligheid dan bekabelde netwerken, zolang ze correct worden geconfigureerd”, klinkt het overtuigd.

Gedreven door 802.11n

In het magische kwadrant voor wireless lan infrastructuur van Gartner prijken drie leiders: Cisco Systems, Motorola en Aruba Net-works. Het ‘draadloze’ marktaandeel van Cisco bedraagt zelfs nog steeds meer dan 60 procent – een niveau dat de gigant al vier jaar lang aanhoudt. Toch mag Cisco niet op zijn lauweren rusten, want onder meer Aruba Networks – in een OEM-relatie met Alcatel-Lucent – ligt op apegapen. Dat zij in het leidershokje geduwd worden, hebben ze volgens Gartner te danken aan een sterke technologische visie én een bijbehorende marketingbabbel waarbij de focus op security ligt. Maar ook Motorola is een belangrijke bedreiging voor de Cisco-dominantie. Onder meer een goede integratie van indoor én outdoor managementproducten en een end-to-end aanbod, maakt dat Motorola een sterke wlan-speler is.

Een grote sturende kracht voor de draadloze jongens is de 802.11n standaard die het potentieel heeft om de markt fundamenteel te wijzigen. De hogere bandbreedte en het grotere bereik moeten zowel voice, video als datadiensten mogelijk maken in één enkel draadloos netwerk. Toch verwacht Gartner dat de markt nog wat tijd nodig heeft om volop te kunnen genieten van deze grote voordelen. De prijzen voor de access points zullen hoog blijven tot wanneer er echt hoge volumes kunnen worden gehaald in de benodigde chipsets en access points. Dat zou begin dit jaar kunnen gebeuren – als de recessie tenminste geen roet in het eten komt gooien. En dan is het nog maar de vraag of bedrijven ook even snel de achterliggende infrastructuur (‘backhaul’) van die betere wireless verbindingen zullen opvangen, om de technologische voordelen te maximaliseren.

Consolidatie?

Te gek hoeveel verschillende spelers er in het hokje van de ‘niche players’ zitten. Bovendien is de hele markt bevolkt met OEM-vendors en resellers. De pure resellers hebben nauwelijks inspraak in de ontwikkeling van nieuwe producten of het toevoegen van geavanceerde management- en securityfuncties en staan ook niet sterk wat integratiemogelijkheden betreft. Met dat in het achterhoofd en de wetenschap dat de draadloze technologie een steeds belangrijker onderdeel wordt van de end-to-end communicatiestrategie van de grote bedrijven, lijkt het evident dat er nog een serieuze consolidatieslag in het verschiet ligt in deze industrie.#

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content