Een millennial-proof werkomgeving

Magali De Reu Ondernemer, journalist, spreker en auteur van 'Aut of the Box'

Flink wat bedrijven gaan gebukt onder de snelheid van technologische evoluties. Meer dan ooit lonken ze in de it-sector naar millennials, vaak doorgedreven specialisten die gepokt en gemazeld zijn in de nieuwste technologische toepassingen. Het vinden en houden van dat talent blijkt echter een uitdaging van formaat, zo vertelt Sander Poos, managing director Belux bij jobsite Indeed.com.

De nieuwe generatie werknemers, millennials, heeft andere noden – daar kunnen we niet omheen. Alleen sluiten die dikwijls niet aan bij de werkomgeving van bedrijven. “Volgens ons eigen onderzoek hechten millennials meer belang aan flexibiliteit en de werk-privébalans dan aan het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden”, steekt Sander Poos van Indeed van wal. “Daarin vervult technologie een onmiskenbare rol: jonge werknemers willen gebruik kunnen maken van de nieuwste tools en software om productiever te zijn.”

Natuurlijk mag een ‘new way of working’ geen eenrichtingsverkeer betekenen. Poos gelooft dat zowel werkgevers als werknemers transparant moeten zijn over hun verwachtingen. “Voor werkgevers is het een uitdaging om hun houding tegenover de millennial-werknemers aan te passen en hen meer vrijheid te bieden in hun job”, legt hij uit. “Werknemers moeten dan weer toewijding tonen en hun werk goed uitvoeren, vooral wanneer zij de vrijheid hebben om thuis of op een andere locatie te werken. En dat is precies waar medewerker-betrokkenheid om draait: het bieden van een werkomgeving die goed bij de werknemers past, hen uitdaagt en aan hun verwachtingen voldoet. Terwijl u als bedrijf tegelijk uw doelen, productiviteit en continuïteit in de gaten houdt.”

ROL VAN WERKGEVER

Die veranderende noden doen een noodkreet slaken voor aangepast beleid aan de bedrijfszijde, te beginnen bij de machtsverschuiving. “In die nieuwe werkomgeving is er weinig plaats voor hiërarchie”, bevestigt Poos. “Millennials beschouwen hun manager liever als een mentor dan als een baas. Sterker zelfs, ze schuwen vastgelegde functie-omschrijvingen en hechten waarde aan managers die hun ervaring en kennis inzetten, in plaats van hun macht. Voor de leidinggevende in kwestie betekent dat een nieuwe kijk op zijn eigen functie. Tegelijk moet hij natuurlijk in de gaten kunnen houden of er geen misbruik wordt gemaakt van zijn inschikkelijkheid en vertrouwen.”

Daarnaast meent Poos dat werknemers volwassener, vrolijker en gezonder zijn zolang hun werkgever technologie – waaronder video conferencing en chat tools – omarmt. “Elk bedrijf heeft toegang tot technologie die het in staat stelt om beter en efficiënter te werken, vaak voor relatief lage kosten”, licht hij toe.

Dergelijke operationele veranderingen kunnen dan wel het verschil maken, zolang men hogerop in het bedrijf geen duidelijke missie vooropstelt, is het eraan voor de moeite. “Bij Indeed beseffen we dat maar al te goed”, geeft Poos aan. “We zien dat, wanneer medewerkers samen een algemeen en duidelijk geformuleerd doel nastreven, ze gedreven blijven. Onze kernboodschap is bijvoorbeeld concreet: we helpen mensen aan een job. Alles wat we communiceren of doen, is daarop gebaseerd.”

WERVINGSPROCES ALS STARTPUNT

Bedrijven die meteen werk willen maken van een millennial-proof werkomgeving, moeten volgens Poos in een eerste fase hun wervingsproces over een andere boeg gooien. “Gezien de huidige ‘war for talent’ is het van groot belang dat sollicitanten een proces doorlopen dat aansluit op hun verwachtingen”, klinkt het. “Zo weten we dat millennials via hun smartphone solliciteren en dat ze afhaken wanneer dat proces te complex is. Vandaar dat werkgevers het sollicitatieproces zo eenvoudig mogelijk moeten maken om de juiste kandidaten aan te trekken.”

Magali De Reu

“In de nieuwe werkomgeving is er weinig plaats voor hiërarchie”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content