Van het uitstippelen van strategische doelstellingen tot de forecasting: Delhaize wil een meer dynamische data-analyse.

Na de focus op de verkoop heeft Delhaize de voorbije maanden het toepassingsveld van zijn BI-oplossing uitgebreid naar de ondersteuning van de aankopen. “Wij verruimen het denkwerk om met name de leveranciersreporting, de analyse en optimalisering van marge, van rentabiliteitsberekening per product en zelfs per nuttige ruimte in de winkel nog te kunnen verfijnen”, stelt Lionel Desclée, senior manager Business Planning & Investments. Met het hiervoor ingevoerde MicroStrategy-systeem konden de flows van artikels in de winkels geoptimaliseerd en de inventarisverliezen beperkt worden. Winst: “Tienduizenden euro per jaar! Delhaize beschikt nu over meetbare beheerhefbomen – omzet, marge, kosten, … – die dagelijks worden gecontroleerd. Dat vermijdt onaangename verrassingen aan het eind van de maand.” Er werd trouwens een BICC (BI competence-center) opgericht met vertegenwoordigers van de it-afdeling en verantwoordelijken uit de aankoop, verkoop, finance, marketing, HR en logistiek.

BI op alle niveaus

In 2009 moeten nieuwe projecten van stapel lopen, te beginnen met toegang tot het permanente inventarissysteem ACIS DSS (Average Cost Inventory System/Decision Support System) voor de Luxemburgse winkels en filialen die hun informatie (kassagegevens, afgevoerde vervallen producten, promoties en kortingen) daardoor beter kunnen exploiteren, en om Delhaize in staat te stellen geconsolideerde of uitzonderingsverslagen op te stellen. De marketingteams van hun kant zullen zich met behulp van een SAS-oplossing op de analyse van (via de getrouwheidskaarten verzamelde) klantendata storten. Doel: overgaan tot projecties en prognoses. In mei komt ook SAP Business Warehouse meespelen: de informatie die wordt geregistreerd in de SAP FI/CO-modules wordt gekruist en dient dan voor de beheercontrole van de supportdepartementen, met correlaties tussen actuals, budget en prognoses. Delhaize is overigens van plan om dit jaar nog een ‘all event database’ te creëren. Dat moet een soort referentiesysteem worden dat de informatie van diverse databases kruislings combineert “om te anticiperen op gebeurtenissen die het normale verloop van onze activiteiten kunnen beïnvloeden, en om zo tot een doeltreffender planningbeheer te komen.” Desclée denkt dan meer bepaald aan de impact die een winkelrenovatie, de sluiting of opening van een concurrerend verkooppunt, de vestiging van een gespecialiseerde winkel kan hebben op de verkoop. Dit referentiesysteem zal door de teams prioritair worden benut voor investeringen en strategische beslissingen van de groep.

Brigitte Doucet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content