Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Financiële fraude blijft een torenhoog probleem, zeker wat kredietkaarten betreft. De Engelse bank HSBC draait nu al drie maanden de Fraud Management software van SAS die real-time fraude moet bestrijden. De eerste resultaten zijn volgens beide partijen ‘zeer bemoedigend’.

“Noem dit vooral geen ‘oplossing’, maar wel een ‘platform’ waarop alle andere banken meer dan welkom zijn”. Opmerkelijke woorden uit de mond van Derek Wylde, head of group fraud risk bij HSBC: “Wij hopen zelfs dat steeds meer banken de Fraud Management software zullen implementeren. Fraudedetectie mag per slot van rekening géén concurrentiemiddel zijn”. Wylde klinkt duidelijk enthousiast over deze real-time technologie om fraude op te sporen nog voor een transactie uitgevoerd wordt. Drie maand geleden implementeerde HSBC de software waardoor zo’n 13 miljoen kredietkaarten in de Verenigde Staten nu extra gecontroleerd worden. De software van SAS is gespecialiseerde middleware (SAS Universal Connector) die zorgt voor extra controlepunten bovenop de traditionele check van de naam- en nummercombinatie van de kredietkaart. Zo’n 1.500 vastgelegde regels worden daarbij per transactie afgecheckt. Maar ook het gedrag en de waarschijnlijkheid van de transactie worden beoordeeld, zodat aan elke transactie een score toegekend wordt. In de ontwikkeling van deze complexe analytische software die voor elke klant een profiel met behavioral data opstelt, zijn meerdere jaren gekropen, aldus SAS die het model het ‘Self-Organizing Neural Network Arboretum’ (SONNA) noemt.

Snelheid is belangrijk

“Stel dat iemand nog nooit in het buitenland geweest is, en plotseling probeert die persoon vanuit de andere kant van de wereld een grote som geld op te vragen; dan zal dat een enorme impact hebben op zijn score”, legt TJ Horan, directeur van SAS Fraud Solutions uit: “Wat dan bijvoorbeeld kan gebeuren, is dat de transactie doorverwezen wordt naar ons callcenter en dat zij de kaarthouder aan de lijn willen krijgen ter verificatie.”

“Belangrijk daarbij is dat het aantal false positives zo klein mogelijk moet zijn”, voegt Jim Goodnight, ceo van SAS, daar nog aan toe: “Mensen willen niet onterecht beschuldigd worden van vermeende pogingen tot fraude. Daarom willen we het aantal contactmomenten met de klanten zoveel mogelijk beperken, zonder dat de controle verzwakt.” Dat dat een grote uitdaging is, bevestigt Horan: “Als iemand in een winkel wilt betalen, dan moet die transactie snel kunnen gebeuren. Niemand wil aan een kassa ook maar één seconde langer blijven staan dan nodig is. Dat wil zeggen dat de extra fraudedetectie in hooguit 13 à 14 milliseconden gebeurt, wat bij de klant niet voor een nadelige perceptie zorgt.”

Fraude terugdringen

Over de noodzaak aan extra technologische fraudedetectie, kan volgens John Dalton, managing director bij SAS UK, geen discussie bestaan: “Vorig jaar alleen al werden de totale verliezen voor de Engelse banksector op 400 miljoen pond geraamd (omgerekend bijna 280 miljoen euro, nvdr), waarvan 100 miljoen pond aan vervalste kredietkaarten. Wereldwijd spreken we zelfs van in totaal 4,84 miljard dollar in 2006, een stijging van bijna 13 procent vergeleken met 2005! De sterkste fraudegroei zit echter bij het online betalen.” Maar ook die online transacties zullen niet meer door de mazen van het net kunnen glippen. Het platform van SAS is zodanig opgebouwd dat het alle transacties van een bank kan monitoren – of het nu krediet- of debetkaarten betreft, dan wel transacties via internet of telefoon. Maar dat fraude hiermee definitief tot het verleden behoort, wil Goodnight zeker niet gezegd hebben: “Zolang er mensen op aarde zijn, zullen er fraudepogingen zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat binnen nu en pakweg tien jaar er geen munten of bankbriefjes meer in omloop zullen zijn. Money is the biggest pain, plastiek bankkaarten nemen het over.”

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content