Gaan we steeds meer telewerken?
Als het van de aanbieders van mobiele diensten afhangt, springt elke onderneming liever vandaag dan morgen op de kar van het thuiswerk. Zullen tools voor afstandswerk de werkcultuur nog ingrijpender veranderen, schurken we tegen de limieten aan of zien we een revival van het landschapskantoor?
Data News verzamelde 40 ‘controversiële’ stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: ‘We gaan steeds meer van op afstand werken’
Eens
Het succes van telewerk is onder meer ingegeven door een betere technologische en softwarematige omkadering. HP trekt dit jaar door België en Luxemburg met de ‘Office of the Future’: een werkplek waarbinnen zowel het bureau op kantoor, als in een thuiskantoor of zelfs on-the-road passen. “Medewerkers mogen, kunnen en willen steeds meer – binnen duidelijk afgesproken grenzen – zelf de weg zoeken naar het gezamenlijke en individuele doel. De output geldt als maatstaf, eerder dan de gepresteerde uren. Daarenboven automatiseert de technologische evolutie repetitieve taken van kenniswerkers. Ze kunnen hun focus verleggen naar creatief werk”, legt Koen Van Beneden, general manager Personal Systems bij HP uit.
Die technologische evolutie zal de shift in werkcultuur alleen maar versterken.
Koen Van Beneden, general manager Personal Systems bij HP
“Die technologische evolutie zal de shift in werkcultuur alleen maar versterken. Hoe meer we creativiteit en slimme oplossingen van onze werknemers verwachten, hoe nadrukkelijker we hen moeten laten beslissen hoe ze hun resultaat bereiken. Alleen of in groep tot inzichten komen, vereist een andere omgeving dan het uitvoeren van repetitieve taken. De ideale omkadering ziet er voor iedereen anders uit. Dat besef groeit. Steeds meer organisaties maken het mogelijk dat mensen op een door hun gekozen plek, manier en tijdstip output genereren.”
Gematigd oneens
Toch kent afstandswerk zijn grenzen, weet Joeri Veldeman, HR director bij Nokia. Zijn werkgever pionierde rond de eeuwwisseling met thuiswerk. Het fungeerde toen tevens als een soort testlabo voor de eigen ADSL-verbindingen. “Vandaag bieden we onze medewerkers alle benodigdheden voor een digitale werkplek. Iedereen van wie het takenpakket het toelaat, kan in overleg met de leidinggevende van thuis uit werken”, legt Joeri Veldeman uit.
Wie haast continu van thuis uit werkt, dreigt de band met het bedrijf te verliezen
Joeri Veldeman, HR director bij Nokia
Nokia stelde in de loop der jaren vast dat een goede balans essentieel is. “Wie haast continu van thuis uit werkt, dreigt de band met het bedrijf te verliezen. Die voeling is nochtans van goudwaarde. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw takenpakket voorgeschoteld krijgt, moet je kunnen terugvallen op je lokale netwerk.”
Nokia haalde de teugels enkele jaren geleden wat strakker aan. “We traden niet op als een politieagent, maar stimuleerden onze medewerkers op een positieve manier om uit eigen beweging frequenter richting kantoor af te zakken, onder meer door het organiseren van sportactiviteiten, innovatieve co-creatiemiddagen en kennisdelingssessies. Die inspanningen hebben hun doel zeker niet gemist. Een of twee dagen thuiswerk per week, in combinatie met flexibele werkuren op kantoor zorgen voor een goed evenwicht, waarbij tijds- en plaatsonafhankelijk werk mogelijk is, met behoud van de verbondenheid met het bedrijf en de lokale site.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier