Gartner: ‘Je gaat de war for talent niet winnen als je mensen irriteert’

CIO’s staan voor een gigantische opportuniteit om alle werknemers van de juiste technologie te voorzien. Maar ze moeten ook investeren in gehypte technologie.

In bijna alle regio’s, en over alle sectoren en profielen heen ziet Gartner een duidelijk toegenomen vraag naar talent, maar ook langere rekruteringsperiodes. “Rekruteren is momenteel overal moeilijk, maar de nodige tech-skills in huis halen is écht nog veel lastiger”, vertelde Mary Mesaglio, managing vice president bij Gartner voor het verzamelde publiek op het afgelopen Gartner IT Symposium in Barcelona.

Tegelijkertijd ziet Mesaglio hier meer dan ooit een opportuniteit in voor CIO’s. “IT zit in het epicentrum van de oplossing. Door de pandemie hebben werknemers wereldwijd de nodige digitale vaardigheden bijgeleerd én zijn ze ook gaan verlangen naar betere technologie. In Europa zegt 72% van alle werknemers dat digitale technologie voor hen essentieel is om hun job met succes uit te voeren. 62% zegt zelfs dat het verbeteren van hun digitale skills belangrijk is om succesvol te zijn”, aldus Mesaglio.

Van rekrutering en retentie tot prestaties

Volgens de analisten van Gartner speelt technologie een steeds belangrijkere rol om de werknemers en bijgevolg het hele bedrijf slagkrachtiger te maken. Maar het begint al bij de rekrutering. “We hebben onderzoek gedaan bij mensen die een job zoeken. En wat blijkt? Irritante of omslachtige sollicitatiesoftware, -platformen en -sites zijn voor 29% onder hen voldoende om het hele sollicitatieproces gewoon stop te zetten. 18% weigert zelfs een concrete jobaanbieding als de technologie irritatie opwerkt en 13% schrijft meteen ook een slechte review over het bedrijf.”

Maar het stopt niet na de rekrutering. “Bij werknemers die goeie ervaringen hebben met enterprise apps is de kans dubbel zo groot dat ze aan de slag blijven in die organisaties. Dat is toch een impact die je niet kan negeren”, stelt Mesaglio.

Ook de eigenlijke prestaties van de werknemers gaan er volgens het Gartner-onderzoek op vooruit als ze de juiste, goeie technische tools hebben. Werknemers die alles vinden wat ze nodig hebben voelen zich minder moe (17%), hebben meer zin om bij het bedrijf aan de slag te blijven (25%), en presteren ook beter (21%).

“Helaas zegt in West-Europa maar 24% van de werknemers dat ze ook effectief alle technologie ter beschikking hebben die ze nodig hebben om efficiënt te kunnen werken. Je gaat de war for talent echt niet winnen als je mensen irriteert met je technologie. Maar dit betekent vooral dat er een gigantische opportuniteit weggelegd is voor CIO’s om het verschil te maken!”, meent Mesaglio. Of hoe u met het gebruik van de juiste technologie uw personeel kunt versterken, en zo een plek kunt creëren waar mensen graag willen werken.

Haal de frictie weg

De Gartner-consultant reikt ook drie concrete tips aan waarmee u als CIO een en ander kunt versnellen. Om te beginnen is het volgens Mesaglio belangrijk om de friction uit het werk te halen. “Frictie is zoals zand in je fietsketting. Dat beetje zand kan het verschil maken tussen op een heuvel geraken of net niet. Wel, met werk is het niet anders. Work friction is dat moment wanneer werk onnodig moeilijk wordt. Die wrijving wil je nu echt niet in je bedrijf hebben. Je werknemers zijn in veel gevallen als gevolg van de afgelopen crisis al uitgeblust en kunnen die extra irritatie er niet meer bij hebben. Hoe meer frictiepunten er zijn in je bedrijf, des te groter de kans dat je werknemers niet willen blijven: tot zelfs 35%. Dit is dus een goed moment om alle friction points te identificeren en ze te elimineren. Dit gaat voor alle duidelijkheid niet om het elimineren van jobs, dit gaat om het elimineren van werk dat onnodig moeilijk is en om het werk dat absoluut niemand nog wíl doen. Investeer in digitale tools en skills die er toe doen. Je kan je werknemers zo opnieuw van energie voorzien en ze bevrijden zodat ze weer beter presteren en gelukkiger zijn”, luidt het klaar en duidelijk advies.

Investeer in AI augmentation

Met AI augmentation kan u het bereik van uw werknemers vergroten. “We moeten leren te focussen op impact, want mensen zijn het moe om alsmaar meer productiviteitseisen door hun creatieve pipeline geduwd te krijgen. Ook hier kan technologie een oplossing bieden om werknemers te helpen om écht impact te hebben”, stelt Mesaglio.

“Met AI augmentation bedoelen we het inzetten van een combinatie van kunstmatige intelligentie zoals computer vision, beeld- en tekstherkenning en machine learning. Dat verbetert de impact van een werknemer en we zien dat door alle sectoren heen. In de gezondheidszorg bijvoorbeeld. AI op zich zal geen dokters vervangen. Maar dokters die AI gebruiken zullen wel dokters gaan vervangen die géén AI gebruiken. De workforce van morgen is AI-enabled,” voorspelt de analiste nog.

Experimenteer met de hype van het moment

“Investeer in highly visible en highly hyped tech.” Ja, we hoorden het wel degelijk zo verkondigen en zagen het zwart op wit op een dia staan. Beetje vreemd om dat uit de mond van Gartner te horen, dat normaal gezien via zijn ‘hype cycle’ alle CIO’s continu waarschuwt voor de risico’s en het hypegehalte van nieuwe technologie. U weet wel, die grafieken met de peak of inflated expectations, de trough of disillusionment en de slope of enlightenment. “Ja, het klinkt raar”, lacht Mesaglio, “zeker in een neerwaartse economische context, maar laat mij uitleggen waarom je toch moet investeren in technologie waarvan de kans reëel is dat ze gaat falen.”

“Organisaties die investeren in moeilijke economische tijden blijven aan de kop van het peloton. Organisaties die publiek investeren trekken de beste mensen aan. En dat is belangrijk, want boven alles heb je in je organisatie nog altijd een talentprobleem”, legt Mesaglio uit.

Een voorbeeld krijgen we ook nog. “Al eens overwogen om te investeren in een intraverse? Dat is een opkomend concept voor een virtueel kantoor dat metaverse-technologie omvat om werknemers samen te brengen in een immersive vergaderingen om daar samen te werken en te innoveren.” Ja, het woord is gevallen: het metaverse. En nee, we zijn hier niet zomaar wat aan het hypen: the metaverse is coming. Het is nog vroeg, maar vroeg instappen is belangrijk. “Stel je voor wat je werknemers ervan zouden vinden als je nog maar een beetje zou investeren in zo’n nieuwe immersive tech en hen er laten mee experimenteren om te zien welke impact ze kunnen hebben. Het duurt gemiddeld tussen de 5 en 10 jaar voor een nieuwe technologie mainstream wordt. Als je vroeg investeert in nieuwe technologie, trek je die wolven aan die vooraan de roedel willen lopen”, besluit Mary Mesaglio.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content