Als het regent in de Verenigde Staten, druppelt het in Europa. Als er waarheid schuilt in die uitspraak, ziet het er goed uit voor de aanbieders van unified communications-oplossingen. In de VS zou unified communications (UC) al flink ingeburgd zijn in grote bedrijven. Uit een onderzoek dat Siemens Enterprise Communications liet uitvoeren door het onderzoeksbureau Market Tools blijkt dat meer dan de helft van de geraadpleegde grote bedrijven in de Verenigde Staten bezig is met de installatie van een UC-systeem. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 506 Amerikaanse zakenmensen, waarvan ongeveer de helft verantwoordelijk is voor de implementatie van communicatiesystemen en de andere helft een gebruiker is van bedrijfscommunicatiesystemen. 16 procent van de ondervraagde bedrijven zegt al één of meerdere UC-oplossingen te hebben geïnstalleerd, terwijl 37 procent van plan is om binnen de 24 maand de stap te zetten. Gevraagd naar het waarom, blijken met name de verhoogde productiviteit en het versnellen van bedrijfsprocessen als belangrijkste punten naar voor te worden geschoven. Dat lijkt in ieder geval te stroken met de voordelen die de Belgische gebruikers zien in de drie cases die we u op deze pagina’s voorstellen. Toch is er in ons land duidelijk nog werk aan de winkel. Het afgelopen jaar bleek studie na studie dat zelfs de term ‘unified communications’ bij heel wat it-verantwoordelijken nauwelijks een belletje deed rinkelen of voor flink wat verwarring zorgde. Of zoals Tom Struye, salesmanager van Computacenter, het zegt: “De unified communications-markt is nog niet voor de volle 100 procent rijp. De interesse is er, maar er zijn nog maar weinig concrete, grootschalige projecten.”

Kloof met eindgebruiker

Het recente onderzoek van Siemens brengt ook een kloof aan het licht tussen de it-afdeling en de eindgebruikers. Ongeveer één op de drie eindgebruikers zegt ‘heel wat’ of ‘uiterst veel’ interesse voor UC te hebben, terwijl slechts 21 procent van de it’ers ervan uitging dat de interesse zo groot was. En omgekeerd: twee op de drie eindgebruikers omschrijft de UC-inspanningen van hun eigen werkgever in het beste geval als ‘middelmatig’. 28 procent zegt zelfs het gevoel te hebben dat het bedrijf zich op dit vlak “nog in de middeleeuwen” bevindt. Heel wat bedrijven zijn bang dat een UC-implementatie moeilijk en vooral duur is. Dat bleek onlangs nog uit een studie van analistenbureau Experton Group. Volgens de onderzoekers zijn UC-gebruikers stuk voor stuk positief over de technologie, maar houden veel bedrijven toch de boot af omwille van de kostprijs. Experton Group verwacht overigens – zeker in het licht van de economische situatie – dat die twijfel voorlopig niet meteen zal verdwijnen. Misschien dat positieve user cases daar verandering kunnen in brengen, besluit de studie nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content