Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Ook in 2014 blijft de markt voor business intelligence en analytics ter plaatse trappelen. Tegelijk laten bedrijfjes als Tableau en QlikView een snelle groei optekenen. Met als gevolg dat ook traditionele aanbieders zich massaal op data discovery storten.

Sinds 2012 vertraagt de groei in de BI- en analytics markt, dat wist u al. Moeilijke macro-economische omstandigheden zouden een boosdoener zijn, net als het feit dat it-managers het met minder centen moeten rooien. “Bovendien is big data zo’n containerbegrip geworden, waar zoveel verwarring rond heerst, dat enkel en alleen al dat feit de investeringen in BI remt”, vertelt researchdirecteur Dan Sommer van Gartner.

Sommer kwam enige tijd geleden tekst en uitleg geven bij de trends die Gartner ziet in BI en analytics op een evenement in Brussel. “Een andere factor is dat men nog steeds geen echte killer-apps gevonden heeft voor BI en voor analytics. Waardoor cio’s de programma’s al te vaak als een extra last aan het been beschouwen.”

Opvallend is wel dat het vooral de klassieke aanbieders van business intelligence zijn die ter plaatse blijven trappelen en zelfs achteruitgaan. Terwijl bedrijfjes die focussen op visual analytics en data discovery (zoals Tableau, Fico en Qlikview) wél goed boeren en jaar na jaar een flinke groei laten optekenen. En ere wie ere toekomt: ook Microsoft laat zich niet onbetuigd. De softwaregigant uit Redmond lijkt begrepen te hebben waar de klepel hangt, en werpt zich nu ook op als één van de leiders in de markt.

CLASH

Dat dit jaar meer dan de helft van het kapitaal dat gespendeerd wordt aan BI naar gebruiksvriendelijke en supersnelle data discovery-tools gaat die ‘relevante’ informatie distilleren uit de mash-up van verschillende databronnen, blijft natuurlijk niet zonder gevolg.

“In 2015 zullen alle BI-leveranciers Tableau volgen en focussen op data discovery-toepassingen”, gaat Sommer verder. “Want ook SAP, Oracle en IBM willen weer meespelen. Met andere woorden gaan we een clash zien tussen de grote BI-boeren uit de enterprise it-sfeer en de onafhankelijke visual analytics-bedrijfjes, waarbij de ene zijde data discovery toevoegt aan zijn klassieke rapportering-portfolio, en de andere kant met wat meer reporting-tools zal komen.”

De researchdirecteur gaat uit van drie mogelijke scenario’s. “Ofwel duwen de enterprise it-spelers (IBM, Orcale, SAP) de nieuwkomers uit de markt, ofwel sluipen Tableau, QlikView en Tibco (Spotfire) langzaamaan de it-afdeling binnen. Een derde scenario is dat Microsoft de markt opeet door al die functionaliteiten in zijn traditionele software-aanbod te steken (lacht).”

CLOUD

Een andere trend die Gartner ontwaart is de groeiende interesse voor de cloud. “Dit jaar overweegt al 50 procent van de bedrijven om een cloudabonnement te nemen voor zijn analytics-toepassingen. In 2012 was dat nog maar 33 procent.”

Nu is er wel nog een verschil tussen iets overwegen en iets doen. “Klopt”, knikt de Zweed. “Tegen 2016 verwachten we dat cloud goed zal zijn voor een marktaandeel van 7 procent, en dat één vierde van de nieuwe implementaties in de wolk zal draaien. Hoe dan ook is cloud een hot topic in de wereld van de durfkapitalisten. Iedereen vraagt zich af wie de Saleforce van de BI gaat worden.”

Een derde trend, die een onmiddellijk gevolg is van wat we hierboven al schreven (de evolutie naar snelle, gebruiksvriendelijke en relevante analysetools in de cloud), is een verdere shift van de it-afdeling naar de business, én zelfs naar de consument.

“In de bedrijfswereld zullen BI en analytics meer dan ooit vanuit de business worden gestuurd”, bevestigt Sommer. “Dat het applicatie-aanbod niet langer enkel afkomstig is van softwarebedrijven, maar ook van content-, data- en dienstenleveranciers zoals Reuters, Nielsen, IMS en vele anderen, is daar niet vreemd aan. Het landschap wordt helemaal open gegooid.”

CONSUMERIZATION VAN BI

“Een gevolg van al deze trends is dat je het aantal gebruikers explosief zal zien toenemen”, klinkt het nog. “Met als gevolg dat we evolueren naar een consumerization van BI en naar personal analytics. Een mooi en actueel voorbeeld komt van Nike, dat de persoonlijke data van Nike+ gebruikers analyseert in de cloud en het resultaat doorseint naar een reeks mobiele toestellen.”

“Dankzij de data die op die manier verzameld wordt, kunnen de marketeers van Nike weer met een hoop nieuwe features komen. De consument slikt het als zoete koek: de verkoop van Nike-producten is sinds de release van Nike+ enorm gestegen. De vraag die je je dus moet stellen als b2c-bedrijf is niet of maar wanneer je de stap naar personal analytics gaat zetten.”

Frederik Tibau

“Iedereen vraagt zich af wie de Salesforce van de BI gaat worden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content