Alsmaar meer bedrijven zien ergens in het rekruteringsproces wel een rol voor social media weggelegd. Bijvoorbeeld om te prospecteren, maar evengoed ook om wat informatie over een kandidaat te controleren. Je kan dus maar beter zorgen dat je online een goede reputatie opbouwt.
Het ergste wat je als sollicitant kan overkomen, is dat een HR-manager na het ontvangen van je cv even je naam door Google gooit, en meteen een compromitterende foto van jezelf te zien krijgt. Voorkomen is – zeker op internet – beter dan genezen: naast het sensibiliseren van je brienden, familie en kennissen, kun je actief op de sociale trend inspelen en alvast een online curriculum vitae opbouwen om u tegen te zeggen. Specialist Dan Schawbel – de auteur van het boek ‘Me 2.0: Build a Powerful Brand to Achieve Career Success’ – is zelfs van mening dat via social media het rekruteringsproces op z’n kop kan gezet worden. In plaats van ergens een cv in te sturen, worden social mediasites het uithangbord waarlangs je je jezelf ‘verkoopt’. Schawbel schetst zes stappen om zo’n social media cv op te bouwen.
1. Begin met een website of blog
Jezelf presenteren doe je nog altijd het beste met een eigen site. Daarbij kun je kiezen of je voor een échte website gaat, dan wel een blog opstart. Gratis opties zijn er met hopen – Bravenet.com is een van de meest gebruikte én langst meedraaiende. Voor te betalen mogelijkheden, kun je terecht bij heel wat hostingbedrijven. De meeste hebben verschillende aanbiedingen om snel een site in elkaar te (laten) boksen of om – als je technisch onderlegd bent – zelf de nodige code bij elkaar te schrijven.
Als je liever een blog bijhoudt, dan kunnen we je WordPress. com of Google Blogger aanbevelen. Van WordPress bestaat ook een te downloaden versie, die je zelf kunt installeren op je eigen host of de webruimte die je huurt bij een hostingbedrijf. Het voordeel tegenover de gehoste versie op WordPress.com is dat je veel meer uitbreidingsmogelijkheden hebt en het geheel beter kunt personaliseren. Als het wat geld mag kosten, is Typepad. com een aanrader voor de beginnende blogger.
2. Kies een URL
Zorg dat je een eigen URL registreert van het type jouwnaam.be of jouweigenbedrijfje.com. Zo’n eigen URL is een ideaal uithangbord voor je online activiteiten, en kun je relatief makkelijk delen met anderen. Voor anderen is het ook makkelijk om te onthouden dat jouw URL gelijk staat met jouw naam. Eventueel kun je die URL ook op je visitekaartje laten drukken.
3. Denk na over design
Afhankelijk van de soort jobs die je voor ogen hebt, zul je meer of minder aandacht willen besteden aan het uiterlijk en het design van je website of blog. Denk vooral goed na over waar je precies welke informatie wil plaatsen. Misschien is het geen slecht idee om nog eens je ouwe getrouwe papieren cv erbij te halen, de informatie in verschillende onderdelen te groeperen en die in een structuur met tabs en/of pagina’s gieten: dat zorgt er voor dat een recruiter al snel zijn weg vindt.
4. Breng een snuifje multimedia aan
Waak er over dat je online cv meer is dan een digitale 1-op-1 kopie van je papieren cv. Een website of blog laat ook multimedia toe, waardoor het geheel interessanter en aantrekkelijker oogt. Een video maken over jezelf is misschien wat teveel van het goeie, maar er zijn andere mogelijkheden. Denk aan een mp3-opname van een interview met jou, wat foto’s vanop een seminarie, of een fragment van een presentatie die je misschien op een congres gaf. Schakel gespecialiseerde sites in als YouTube of Vimeo: dat maakt de integratie met je blog doorgaans makkelijker.
5. Integreer de profielen van je sociale netwerken
Je blog of website wordt een compleet overzicht van jezelf, als je ook linkt naar de verschillende sociale netwerken waar je lid van bent. Voorop staat uiteraard LinkedIn. Via hun site kun je bijvoorbeeld een ‘promotiebadge’ creëren van je profiel, dat je makkelijk op je eigen site kan plaatsen. Ook Twitter en YouTube bieden zo’n mogelijkheden. Of je ook Facebook integreert, moet je voor jezelf uitmaken. Het risico dat er net iets té veel persoonlijke informatie over jezelf naar een recruiter gaat, vergroot er natuurlijk op.
6. Zorg dat je online cv kan gedeeld worden
Last but not least: zorg voor Web 2.0-mogelijkheden waarbij je online cv gedeeld kan worden met anderen. Kant-en-klare tools zoals Share This, Add to Any en Add This nemen je de technische rompslomp uit handen en worden ook door bijvoorbeeld kranten- en nieuwssites gretig gebruikt. Via die share-mogelijkheden vergroot je de kans dat iemand je cv doorgeeft naar zijn persoonlijk netwerk, waardoor je mogelijk meer opportuniteiten aangereikt krijgt.
tekst: Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier