‘Iedereen heeft blinde vlekken’

Elke Kraemer en Rein Meirte: "Er is veel goodwill, maar weinig mensen nemen er actief een rol in."

Girls Who Code, WeGoSTEM en, welja, She Goes ICT; meerdere acties proberen hun steentje bij te dragen om het aantal vrouwen in de IT naar een hoger niveau te tillen.

De start-up Clusity zoekt zich hierin een meer permanente stek, met een combinatie van gemeenschapswerk en advies voor bedrijven. Het opzet, zo zegt Rein Meirte, mede-oprichter van Clusity, is om een netwerk voor vrouwen in tech op te richten. “We zijn anderhalf jaar geleden onder de Cronos Groep gestart omdat we willen dat er meer vrouwen in de techindustrie instromen en doorgroeien. We willen een ruimte creëren waarin we het gevoel hebben dat we hier thuishoren. Het is voor ons vooral een kwestie van deuren openen en matches maken tussen mensen.” In de community van Clusity komen vrouwen bijvoorbeeld samen om hun ervaringen te delen. “We willen dat vrouwelijk netwerk omarmen en ondersteuning bieden, maar daarnaast gaan we ook awareness creëren”, legt Elke Kraemer, mede-oprichter van Clusity, uit.

Die awareness is dan vooral gericht op bedrijven en mensen die in het dagelijkse leven misschien niet al te vaak bij diversiteit en gender stilstaan. Clusity geeft onder meer advies aan techbedrijven die op inclusie willen inzetten. Een eerste stap daarbij lijkt een vorm van bewustmaking; zorgen dat de leiders die de cultuur van het bedrijf opmaken zelf alvast weten wat inclusie betekent en eventueel uitvissen waar de blinde vlekken van hun bedrijf liggen. “Iedereen heeft bias“, zegt Meirte, “iedereen heeft blinde vlekken en je daarvan bewust zijn is vaak de eerste stap. Als je deel uitmaakt van de meerderheid binnen een bedrijf, voelen de meeste mensen zich misschien hetzelfde als jij, maar niet iedereen.”

In een volgende fase kan u dan naar de processen binnen het bedrijf kijken om te zien wat er daar kan gebeuren om een diverser publiek aan te trekken. De meest voor de hand liggende systemen zijn daar bijvoorbeeld rekrutering: hoe zien uw advertenties eruit, wie voert de sollicitatiegesprekken en waar zoekt u mensen. “Er is dat cijfer uit een interne studie van HP dat later onderzocht werd door Harvard Business Review dat zegt dat mannen zullen solliciteren op een vacature waar ze voor 60% van de gevraagde eisen voldoen, terwijl vrouwen pas een applicatie indienen als ze 90% tot 100% voldoen”, zegt Meirte. “Dat is een klein voorbeeld van iets om mee rekening te houden. Daarnaast is er ook je marketing: welke communicatie stuur je uit, staan er verschillende mensen op de foto’s op je website, wat is de toon van de bedrijfscommunicatie, hoe communiceer je via social media enzovoort. Is dat iets waar vrouwen en mensen van andere achtergronden zich welkom bij voelen?”

Netwerk

Het is misschien niet toevallig dat Clusity zich naast die awareness ook sterk op het bouwen van een netwerk richt. ‘Ons kent ons’ is een principe dat al langer wordt gezien als de reden waarom mensen met andere achtergrond soms moeilijk hun weg naar bepaalde bedrijven vinden. “Vaak ga je iemand aanleveren voor een bedrijf die je kent”, zegt Meirte. Dat geldt voor sollicitaties, maar ook breder, voor bijvoorbeeld sprekers op events. “Het bewustzijn is er ondertussen dat je best keynote sprekers van verschillende genders en achtergronden hebt, en wij kunnen vaak helpen die te vinden,” zegt Kraemer.

“Mensen zijn zich er al meer van bewust dat all male panels tegenwoordig niet goed gesmaakt worden, maar soms heeft een mannelijke techleider gewoon een heel mannelijk netwerk en weet die geen vrouwelijke spreker te vinden”, voegt Meirte daaraan toe. “Dat is niet altijd vanuit een slechte intentie. Maar dan is het goed om een organisatie als de onze te hebben die mensen kan voorstellen.”

Procentpunten

Feit is wel dat er nog werk aan de winkel is. Een recente studie van McKinsey becijferde dat vrouwen 22% van de Europese technologiebanen bekleden. In groeiende IT-sectoren als devOps en Cloud is dat zelfs minder: 8%. “Als je mensen vraag hoe belangrijk ze inclusie vinden, dan zeggen twee van de drie dat het voor hen heel belangrijk is, ook bijvoorbeeld bij de keuze van een werkgever”, zegt Kraemer. “Maar anderzijds geeft zo’n zeven op de tien aan dat ze zelf weinig of niets voor die diversiteit doen. Dat is een paradox die ik ook in ons dagelijks werk zie. Er is veel goodwill, maar er zijn weinig mensen die daar actief een rol in nemen. Daarom is bewustzijn bij het management zo belangrijk. Als je een visionaire leider bent die naar de toekomst moet kijken, hoe zullen die talenten in je organisatie er dan uitzien, en wat doe je nu al om die te omarmen?”

“Het einddoel is toch dat de techindustrie een weerspiegeling wordt van de maatschappij, op een inclusieve manier”, zegt Meirte. Net omdat technologie zo’n belangrijke sector is, ook naar de toekomst toe, vult Kraemer aan: “Ik zie diversiteit en inclusie als een soort fitnessprogramma voor bedrijven. Als wij niet fit zijn, ons erg star opstellen en niet willen veranderen, dan zijn we ook niet klaar om in de toekomst innovatief en gedecentraliseerd te werken. De kans zit er dik in dat we dan we niet meer met lokale teams werken maar met internationale teams, van op afstand. Het leuke aan onze sector is ook net dat zoiets mogelijk is. Wij werken niet in een sector waar je fysiek aan de band of achter de kassa moet staan. Je kan perfect vanuit België samenwerken met iemand in India. Diversiteit en inclusie maakt ons klaar voor die toekomst.” En dan gaat het voor alle duidelijkheid niet alleen om genderdiversiteit, benadrukt Meirte, maar ook om diversiteit qua leeftijd, cultuur, achtergrond enzovoort.

Toekomstmuziek

Vraag blijft dan nog of het er gaat komen, die weerspiegeling van de maatschappij. De vele acties ten spijt is de teller de voorbije jaren nog maar enkele procenten opgeschoven. “Ik denk het toch wel”, zegt Meirte, “enerzijds omdat de maatschappij verandert. Je ziet dat de puzzelstukjes aan het bewegen zijn, er is een dynamiek die wijst dat er een sociale verandering aankomt. Daarnaast zal het ook gebeuren uit noodzaak. De techsector blijft groeien, er is een war for talent waardoor er heel vele nieuwe profielen nodig zijn. Om al die jobs te kunnen invullen hebben we meer nodig dan enkel de klassieke blanke mannen.”

Aan optimisme is er bij de dames alvast geen gebrek. Ook niet bij Kraemer, die zelf twintig jaar in de techsector werkte voor ze met Clusity begon. “Vroeger was de sector een eilandje, maar op dit moment is technologie de basisvoorwaarde voor alles wat we doen”, legt ze uit. “Je werkt binnen zowat elk vakdomein met tools die technologisch van aard zijn. Het gaat door alle sectoren heen, dus meisjes die nu opgroeien krijgen dat al vroeg mee. Ik denk dus wel dat we de juiste richting opgaan. We willen ons steentje bijdragen om te zorgen dat het misschien iets sneller gaat.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content