Readz is een door Belgen opgericht, in Los Angeles gevestigd platform voor de eenvoudige en snelle creatie van nieuwsbrieven, tijdschriften en catalogi op tablets, smartphones en web. Wij testten de eerste versie die in april werd gelanceerd.

Readz werd in 2011 in Los Angeles gesticht door de Vlamingen Bart De Pelsmaeker (ex-Agfa Graphics) en Guido Van der Schueren (stichter Artwork Systems, partner Hummingbird Ventures). Doelstelling is een eenvoudig, intuïtief en betaalbaar platform voor digitale publicaties te ontwerpen. De tagline van het bedrijf luidt trouwens ‘simply beautiful tablet publishing’. Na achttien maanden ontwikkeling was de eerste versie van Readz in januari klaar. De officiële lancering gebeurde begin april op de Social Media Marketing World conferentie in San Diego. Het platform is volledig in html5 ontwikkeld en volgt de principes van ‘responsive design’, waarbij de lay-out zicht automatisch aanpast aan de omvang van het scherm. De eerste versie ondersteunt Apple iOS en web. Android-ondersteuning is voor later dit jaar, gevolgd door integratie van ‘communities’, zodat lezers ook kunnen reageren op publicaties.

Readz is in essentie een cross-platform html5-app. Publicaties die erin gecreëerd worden, kan men direct via een weblink, e-mail of sociale media verspreiden. De weblink kan verwijzen naar een bedrijf.readz.com-domein, maar u kunt ook uw eigen domeinnaam creëren. Uitgevers moeten dus bijvoorbeeld op de iPad niet passeren langs Apple’s app-winkel of Newsstand, waar ze 30 procent royalty’s zouden moeten betalen. Een in Readz gemaakte digitale applicatie is ook veel lichter dan bijvoorbeeld een pdf. Ze laadt sneller en verbruikt minder bandbreedte. Een typische publicatie weegt minder dan 50 MB zonder en 200 MB met video en is dus ook vlot bruikbaar via tragere draadloze netwerkverbindingen.

Readz telt ondertussen 17 medewerkers en kan al enkele referenties (Artbanc, Reach, Sage, VNR) en VAR/partners (DigitalPC (UK), NewsEngine (BE), Nomad Editions (USA), Start Digital (Brazilië), Tabme (ES)) voorleggen.

Praktijk

Het hoofdscherm bevat vijf menu’s: Home, Articles, Issues, Themes, Ads en Subscribers. Home bevat een overzicht van recente activiteiten en downloads. In Articles kan men teksten toevoegen voor later gebruik. Dat kan handmatig of door gegevens te importeren uit pdf of WordPress (via rss). Media (illustraties en video’s) die bij een artikel horen, voegt men toe via de Media-tab en kunnen daarna vrij worden hergebruikt. Via dezelfde methode kan men links en tags toevoegen. Via het afrolmenu View kiest men tussen drie weergaves: broncode, wysiwyg en lay-out. Elk artikel bestaat uit een titel, ondertitel, tekst, tekstkaders, citaten, auteurs en ‘hook’ of inleiding. Als u tekst importeert, moet u de onderdelen van de tekst nog taggen zodat ze in een van deze artikelonderdelen passen. Het is ook mogelijk alles handmatig te typen of te knippen en te plakken uit bestaande inhoud. In Issues stelt men de digitale uitgave samen uit de eerder gecreëerde teksten en media. Men kan een cover en verschillende secties creëren. U kunt vooraf bekijken hoe een editie eruitziet op tablet, smartphone en web. Readz levert een aantal sjablonen (templates), maar u kunt ook uw eigen lay-outs (laten) creëren, zodat alles eruitziet volgens uw huisstijl. (Op Simplify.readz.com vindt u een voorbeeld van een Readz-publicatie.) Sjablonen creëert en beheert u in het menu Themes. Het is trouwens ook mogelijk om de bestaande Readz-templates te bewerken en op basis daarvan eigen sjablonen te creëren. Sjablonen maken overigens gebruik van lay-out grids, zodat het resultaat er erg professioneel kan uitzien, al hangt dit uiteraard af van de kwaliteit van de sjabloon. Via Ads kan men advertenties toevoegen aan publicaties, maar dit onderdeel werkte bij ons niet. Het menu Subscribers ten slotte dient voor het beheren van de abonnees. Publicaties kunnen openbaar of privé zijn en gratis of betalend. Voor betalende publicaties kan men een start- en einddatum van het abonnement bepalen.

Alle klanten moeten een verplichte ‘kickstart’-sessie volgen waarbij de werking van Readz wordt uitgelegd via een virtuele meeting en het systeem met inbegrip van de sjablonen wordt aangepast aan de behoeften van de klant. Die sessie kost eenmalig 500 dollar en bevat ook twee trainingsessies van elk 1 uur. Die verplichte begeleiding lijkt ons een goed idee, want er is wel enige training nodig om van start te gaan.

CONCLUSIE

Readz werkt eenvoudig eens men het onder de knie heeft, maar er is wel enige training en voorafgaande configuratie nodig voor u vlot uw eigen publicaties op de wereld kunt loslaten.

INFO

PRODUCT: Readz, www.readz.com

PRODUCENT: Star Labs Ltd.

PRIJZEN: Eenmalig 500 dollar voor kickstarter-sessies. 100 dollar per maand per titel met standaard sjablonen. 400 dollar per maand per titel met eigen sjablonen. Hosting via Amazon EC2 en Amazon CloudFront. Twintig procent korting als men een jaar vooruit betaalt.

Jozef Schildermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content