Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De Belgische dochter van LeasePlan – marktleider in autoleasing – zet voluit in op de iPad. Het vervangen van laptops door iPads leverde een forse besparing op.

Meer dan 70 medewerkers van de Belgische vestiging van LeasePlan hebben reeds de stap naar de iPad gezet. Dat is om en bij een kwart van het lokale personeelsbestand. “In mei vorig jaar zijn we beginnen nadenken over de idee om laptops te vervangen door tablets”, vertelt Wim Ooms, ict manager operations bij LeasePlan België. “Ons uitgangspunt van de denkoefening was van meet af aan te onderzoeken of alle nodige functionaliteit van een laptop ook echt vervangen kon worden door een iPad, én of we daarmee ook de dienstverlening en de efficiëntie van onze medewerkers konden verhogen.” In eerste instantie had LeasePlan de ongeveer 40 commerciële medewerkers voor ogen die quasi continu mobiel moeten werken; hetzij dus op een iPad, hetzij via een flexdesk met Citrix-toegang.

MINPUNTJES?

“Het mobiel device – of dat nu een laptop of een iPad is – beschouwen we altijd als een toestel dat gebruikt wordt tussen de kantooromgeving en thuis. Je kan bijvoorbeeld wel inloggen via een Citrix-app, maar echt handig werkt dat niet”, weet Ooms. “Dat er geen cd/dvd-speler of usb-poort op een iPad zit, is nog zo’n minpuntje maar die negatieve punten bleken voor ons uiteindelijk toch geen showstoppers te zijn.”

De business case bleek ook snel gemaakt. LeasePlan berekende de totale kost van zowel laptops als iPads, rekening houdend met licenties, onderhoud, vervangingen, support enzovoort. Een laptop wordt op drie jaar afgeschreven, een tablet op twee. Uit die berekeningen bleek de ‘total cost of ownership’ (tco) 35 procent lager uit te vallen in het iPad-scenario. “En dan hebben we nog conservatief gerekend. De grootste verschillen zie je vooral bij onderhoud en licentiekosten”, zegt Ooms.

MOBILE IRON

Toch doken er nog onverwachte kosten op. “De wifi bijvoorbeeld, dat draadloze netwerk hebben we moeten upgraden”, weet Ooms. De iPads uitrollen moest ook via een ‘mobile device management’ (mdm) oplossing gebeuren, om het geheel ‘manageable’ te houden. Daarbij werd gekozen voor Mobile Iron, dat LeasePlan in een private cloud draait in het datacenter in Ierland.

Om de adoptie te versnellen en efficiënt gebruik te stimuleren, werd ook in een opleidingstraject met Xylos voorzien. “We hebben hen een soort zelfstudie laten ontwikkelen dat als een eBook op de iPad voorgeïnstalleerd werd, en hebben ook een op maat gemaakte training van enkele uren voorzien”, zegt Ooms. Overigens werkte LeasePlan in het verleden ook al samen met Xylos om de implementatie van Citrix op de ‘thin clients’ te begeleiden.

Intussen heeft het Belgische voorbeeld ook navolging gekregen in een zevental andere landen waarin het bedrijf actief is. Het is de bedoeling dat op termijn het project uitgerold zal worden in de meer dan dertig landen waarin LeasePlan vertegenwoordigd is.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content