Is België te klein voor start-ups?
Elke start-up hoopt op korte termijn tot een succesnummer uit te groeien. Om een grotere impact te creëren, richten beginnende tech-ondernemingen de blik al snel richting Silicon Valley en Shanghai. Is ons land te klein om door te groeien?
Data News verzamelde 40 ‘controversiële’ stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: ‘België is te klein voor start-ups’
Eens
Charlotte Gréant staat sinds kort aan het roer van Startups.be en Scale-Ups.eu. Ze meent dat veel Belgische start-ups gebaat zijn bij een stap richting de States. “Al mag dat nooit een doel op zich vormen”, verduidelijkt ze. “Je moet eerst grondig analyseren of het je mogelijkheden al dan niet vergroot. Is dat het geval, dan go for it! Groeiondernemingen bereiken in de VS immers een veel ruimere markt en netwerk.”
We mogen best wel wat sneller springen
Charlotte Gréant, general manager Startups.be
De talenkennis en interculturele vaardigheden gelden als grote troeven voor de Belgische start-ups met internationale focus. “Al even typerend is onze kritische kijk”, pikt Gréant in. “Waar Amerikaanse ondernemers wel eens denken dat ze de wereld zullen veranderen, nemen wij een al te voorzichtige houding aan. We mogen best wel wat sneller springen!” Een vertaling van het businessmodel naar de Amerikaanse aanpak is een must. “Je start nagenoeg vanaf nul, maar eenmaal goed vertrokken, ligt er veel binnen je bereik. Een goede begeleiding maakt het verschil.”
Oneens
“Om een succesvolle start-up uit te bouwen, hoef je helemaal niet naar de VS of Azië te trekken, integendeel zelfs”, zegt Pieter Gillis, managing partner van iAdvise Groep. Wat ontstond als een start-up in de schoot van de Cronos Groep, is intussen uitgegroeid tot een groep van twaalf bedrijven die elk op hun manier als start-up of scale-up aan de weg timmeren. “We zijn vertrouwd met de taal, cultuur en sociale achtergrond van onze medewerkers en klanten. Dat zijn belangrijke elementen wanneer je een bedrijf uitbouwt. Het is niet zo makkelijk om die oefening zomaar naar het buitenland te verplaatsen. In de VS, bijvoorbeeld, is alles ook veel duurder dan hier: de lonen van medewerkers, de huur van een bedrijfspand, noem maar op.” Dat maakt een buitenlands avontuur voor een starter alleen maar moeilijker. Onmogelijk is het echter niet. Verschillende bedrijven uit de Cronos Groep hebben intussen met succes de stap gezet naar onder meer Nederland, Duitsland, Portugal, Spanje en de VS. “Maar ze doen dat op een manier die typisch Belgisch is – en ook typisch voor de Cronos Groep”, besluit Pieter Gillis. “Stap voor stap, zonder al te grote risico’s.”
Om een succesvolle start-up uit te bouwen, hoef je helemaal niet naar de VS of Azië te trekken, integendeel zelfs
Pieter Gillis, managing partner van iAdvise Groep
Start-up Bolt lanceerde in ons land bijvoorbeeld een energieplatform waarbij gezinnen groene stroom afnemen bij kleine lokale opwekkers. Bolt is ontstaan in de schoot van KBC Start-it en koos ervoor om ervaren ondernemers in zijn adviesraad op te nemen. “Dat kan ik elke start-up aanraden”, aldus mede-oprichter en CEO Pieterjan Verhaeghen. “Een sterke kennis van de thuismarkt als basis om een goede dienst uit te bouwen. Ik kan trouwens echt niet klagen over de ondernemersspirit in België. Ja, sommige dingen gaan traag, maar we beschikken ook over erg veel getalenteerde en geëngageerde mensen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier