Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Wat moet je aan met de generatie van ‘digital natives’ en moet je je organisatie ervoor aanpassen of net niet. ‘Hou je ogen en oren open’ was de teneur op het jongste ceo-cio debat van Top Management & Agoria.

Niet alle bedrijven hebben hun deuren wijd opengezet voor de digital natives, de generatie jongeren die opgegroeid is met een computer, die niet langer spreken over een digitale camera, maar over een camera, tout court. Toch ontsnapt niemand: ‘Binnen vijf jaar bestaat twintig procent van onze it-afdeling uit digital natives. De vraag is of we snel genoeg vooruit gaan en hoe ver we precies moeten gaan,” vraagt Luc Delombaerde, de cio van Vandemoortele zich af. De generatie van Facebook, chatrooms en allerlei sociale netwerkplatformen kan je niet tegenhouden, meent gastspreker Peter Hinssen: “De it-afdeling van een groot farmabedrijf had collaborative software verboden, maar de marketingafdeling had een goedkoop programma gevonden. Binnen de kortste tijd draaiden er 400 van dergelijke softwaremodules op het netwerk. De it-afdeling merkte enkel op dat er plots wel heel erg veel dataverkeer over de firewall ging.” Maar zich halsoverkop op sociale media gooien is dan ook weer niet het antwoord. “Onze doelgroep is 9 tot 12-jarigen,” vertelt Sabine Everaet, de cio van Coca-Cola Europe, “wij moeten dus mensen in huis hebben die deze leefwereld begrijpen.” De frisdrankgigant heeft trouwens een intern Facebookplatform opgezet. “Maar soms kan je te snel gaan. Zo waren we al van bij de aanvang met Second Life’ bezig, maar dat bleek vooral aan te slaan in Azië en in Europa, terwijl het eigenlijk voor de Verenigde Staten was bedoeld.” Dat was blijkbaar niet de juiste strategie: “Het moest gewoon cool zijn, maar het was niet altijd duidelijk of het geconnecteerd was met de bedrijfsstrategie. Het businessmodel blijft vaag,” aldus Sabine Everaet.

Digitale immigranten

Ook voor een bouwbedrijf als Cebeo is internet belangrijk: “Een kwart van onze omzet is afkomstig van internet,” vertelt ceo Alexander Dewulf, “maar is een website alleen voldoende? Een digital native opent drie websites tegelijk. Niet makkelijk om hem te binden.” Het grote probleem is uiteraard dat digital natives, bij uitbreiding iedereen, een betere, krachtigere en gebruiksvriendelijkere computer in huis heeft dan op het bedrijf. Eén van de uitzonderingen is het webbedrijf Emakina: “Wie bij ons geen smartphone heeft, is niet mee. Zelf hebben we al een 20-tal iPads in huis. En hoe meer ze bij ons twitteren, hoe beter. Het is gratis reclame en het zorgt voor een constante informatiestroom,” meent Brice Leblevennec, de voorzitter van Emakina. Pol Vanbiervliet, de general manager van Cisco Belux, die zichzelf als een digitale grootvader bestempelt, een digitale immigrant eigenlijk, zegt dat Cisco het woord ‘change’ niet langer hanteert, maar het heeft over ‘on the move’. “Een kwart van ons personeel beschikt over een Apple-computer, ondanks het feit dat de it-afdeling dit niet ondersteunt. We laten onze medewerkers wel de keuze. De digital natives kiezen voor Mac.” Peter Hinssen raadde alvast aan om de digital natives te omarmen, maar ogen en oren wel open te houden. Laat hen voelen dat je hen serieus neemt.”

Luc Blyaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content