Zowel gps-fabrikant TomTom als grote concurrent Garmin gaan toestellen uitbrengen met ingebouwde simkaarten. In beide gevallen is het KPN-dochter Base dat de kaarten levert.
TomTom is met gemiddeld 45 procent de onbetwiste marktleider in personal navigation devices (PND’s) in Europa. Met 58 procent is België voor TomTom een van de beduidend betere landen. Voeg daar nog Garmin en Mio aan toe – die elk aan elkaar gewaagd zijn – en je hebt al 90 procent van het Belgische gps-landschap geschetst.
Als je de totale marktpenetratie van draagbare navigatietoestellen bekijkt, staat België binnen Europa overigens op een sterke derde plaats. Alleen Denemarken en Nederland doen het nog beter. “Die hoge penetratiegraad maakt dat de Belgische consument veeleisender is bij de aankoop van een nieuw toestel”, zegt Lars Guns, Belgisch country manager van TomTom. Net omdat een gps in ons land al zo ingeburgerd is, legt TomTom in 2010 de focus vooral op de vervanging van oude toestellen. Het zijn met name de business professionals die de allereerste doelgroep waren die nu toe zijn aan de vervanging van hun toestel.
Gps wordt intelligenter
De nieuwste toestellen die TomTom nu uitbrengt in het midden- en topgamma, zijn navigatietoestellen met een ingebouwde simkaart. Via die simkaart kan gebruik gemaakt worden van extra services. In het ‘Live Services’ pakket ligt de nadruk op de ‘High Definition Traffic’-dienst. Gebruikers krijgen realtime updates over het verkeer op hoofd- en secundaire wegen. Als basis wordt de TMC-verkeersinformatie van BeMobile gebruikt, maar de informatie wordt ook verrijkt via andere bronnen. Zo worden in ons land anonieme meetdata verzameld van alle BASE-gsm’s en het professionele wagenpark van TomTom Work (denk aan taxibedrijven en allerlei track & trace oplossingen), om op die manier tot actuele reistijden te komen. Maar ook alle gebruikers van de nieuwe dienst zullen automatisch hun reistijdinformatie doorgeven aan andere Live-gebruikers. Naast realtime verkeersinformatie, worden ook vaste en mobiele flitslocaties doorgegeven en kun je op ieder moment navigeren naar de goedkoopste benzinestations in de buurt. Ook een integratie met Google Local Search is voorzien.
De simkaarten in het toestel worden geleverd door Base en zijn niet inwisselbaar door de gebruiker. Proximus grijpt naast het contract, maar dat geldt ook Mobistar dat binnen de France Telecom groep toch zowat het schoolvoorbeeld is van machine-to-machine communicatie. Over hoeveel simkaarten het precies gaat, wil Lars Guns niet zeggen, “maar we spreken toch al snel van enkele tienduizenden dit jaar.” Het dienstenpakket zal vanaf oktober via een abonnementsformule (9,95 euro per maand) vermarkt worden, waarbij je het pakket drie maanden lang gratis kan uitproberen. Garmin, de grootste concurrent van TomTom en wereldwijd nog steeds de grootste producent van navigatiesystemen, maakte ondertussen ook bekend dat het in het nieuwe draagbare navigatietoestel nüvi 1690 een simkaart zal stoppen om toegang te krijgen tot internet en actuele informatie zoals weer, verkeer en benzineprijzen. Garmin sloot daartoe een meerjarige samenwerkingsovereenkomst met KPN. In ons land zal de KPN-groep dus in de praktijk hofleverancier worden van de enige twee PND-fabrikanten die tot nu toe de stap naar machine-to-machine (M2M) communicatie gezet hebben.
M2M alsmaar belangrijker voor telco’s
Garmin kan zelf de simkaarten plaatsen en activeren tijden de productie zodat men direct na aankoop van online diensten gebruik kan maken. KPN biedt Garmin ook toegang tot een online beheertool van Jasper Wireless. In een persbericht zegt KPN de ambitie te hebben “om een belangrijke speler te zijn in de Europese machine-to-machine-markt”. Met die bewering is de telco zeker niet de eerste en lang niet de enige. In ons land is Mobistar prominent aanwezig binnen M2M. Eind maart telde Mobistar meer dan 110.000 actieve M2M-kaarten, goed voor een marktaandeel van meer dan 50 procent. Daarmee is Mobistar naar eigen zeggen M2M-marktleider in België. Maar ook Belgacom drijft de inspanningen op. Punch Telematix is een belangrijke partner, maar via een proefproject met Eandis rond ‘smart metering’ kan op termijn een hele vette vis binnengehaald worden. Ook het mobiele betalingssysteem PingPing kan bij hen voor een verdere doorbraak in M2M zorgen. Het moge duidelijk zijn dat de telecomoperatoren alsmaar meer naar machine-to-machine communicatie kijken om verder te kunnen blijven groeien. In tegenstelling tot een doordeweekse consument zorgen heel wat machines met een simkaart immers voor recurrente, constante en gegarandeerde inkomsten: niet onbelangrijk in deze nieuwe economische tijden.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier